söndag 13 maj 2012

Cykla för livet

För en vecka sen läste jag i Uppsalatidningen om de platser där flest uppsalacyklister råkar ut för olyckor. Var femte dag sker det en cykelolycka i Uppsala av den kalibern att den hamnar i statistiken.

Naturligtvis koncentrerar jag mig endast på hur det ser ut i Fålhagen och var man ska se upp som cyklist i Uppsalas trevligaste stadsdel.  Den absolut farligaste platsen i Fålhagen är korsningen Väderkvarnsgatan och Vaksalagatan. Jag undrar varför man ska cykla där överhuvudtaget. Det är farligt nog att köra bil där men att cykla där måste vara livsfarligt! Vill du inte bli skadad så ska du inte cykla där. Du bör välja en annan väg!

Det finns två andra gator där det också är farligt att cykla på. Hjalmar Brantingsgatan och Väderkvarnsgatan är två gator där du bör cykla försiktigt. Det är även på de gator där bussar, bilar och cyklar blandas på ett farligt sätt. Än så länge kan man inte se effekter av att cyklisterna tvingas till Norrtäljegatan i och med att man inte erbjudit cyklisterna en bilfripassage via Frodegatan. Det är synd. Jag hoppas att det inte blir fler olyckor.

Tyvärr så verkar det finnas bevis på att platser där cyklister och bilister tvingas dela vägbana eller använda farliga korsningar så blir det fler olyckor. Ett tydligt exempel på det är att korsningen Fålhagsleden och Björkgatan är olycksdrabbad.

Annars är Fålhagen en ofarlig stadsdel. Kom ihåg att cykla försiktigt. Förresten, man behöver inte cykla för att råka ut för olyckor. Jag vurpade ordentligt på den fina betongen vid UKK. Lyckligtvis hade jag en cykelhjälm på mig. Cykelhjälm är lite grand som en brandvarnare. Man tror inte att den behövs förrän någonting händer. Tänk på att du inte är odödlig när du cyklar. De flesta cykelolyckor är trots allt singelolyckor:
 http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-skadas-i-cykelolyckor-an-i-bilolyckor


0 kommentarer:

Skicka en kommentar