Ikväll presenterar Uppsala kommun sitt förslag till cykelpolicy för Uppsala, samt en handlingsplan för ökad cykeltrafik. Detta sker på UKK kl 19-21. Alla som vill lämna synpunkter på planen kan göra det antingen på plats eller genom att maila cykelpolicy(a)uppsala.se. Om man vill läsa policyn och planen så finns de på www.uppsala.se/cykelpolicy.
Jag har läst igenom dem ganska hastigt, och det var intressant läsning. Visste ni till exempel att bara 20 % av de svarande i kommunens enkät angav att de alltid bär cykelhjälm? Och att hälften av studenterna är osäkra på vilka cykelregler som gäller! Det kan förklara ett och annat man ser i trafiken... Jag läste även att 28 % av resorna inom Uppsala tätort görs med cykel. Det är ju en rätt så hög och bra siffra. Men hela 39 % av resorna görs med bil, och bara 11 % med buss! Det förstår jag inte. Hur kan man vilja ta bilen i 39 % av fallen när det är så lätt att ta bussen i Uppsala? Det är även ganska lätt att ta cykeln, men där finns många problem, så det är bra att de tar fram en handlingsplan nu.
Om handlingsplanen genomförs ordagrant så vore det superbra för cyklisterna! Det står massor av bra saker i den. Men jag är lite skeptisk till att kommunen kan genomföra den till 100 %, och misstänker att vissa saker kommer att nedprioriteras. Därför kommer jag att maila kommunen om mina synpunkter. Följande är några av de punkterna som jag tycker är viktigast. Det står i policyn att "... framkomligheten för cykeltrafiken ska vara mycket god". Det är en viktig nyckel till att fler ska välja cykeln. Men, jag hoppas att kommunen kommer ihåg att god framkomlighet för en cyklist betyder att man ska kunna cykla den kortaste vägen till sitt mål (åtminstone oftast). Man kan inte ha några bra och säkra stråk och nöja sig med det, för som cyklist är även ett par kvarter en alldeles för lång omväg när man har bråttom till sitt mål. Ta till exempel trappan upp till Frodeparken från stationen. Menar man allvar med god framkomlighet så ska man se till att det går att ta sig fram med cykel där. Man vill inte vika av åt höger eller vänster och ta en omväg.
En annan viktig punkt i staden är Vaksalagatan. Där sker många olyckor, och man måste göra en cykelbana där. Det går inte att räkna med att alla kan ta S:t Persgatan eller kanske Centralpassagen istället. Tar man Centralpassagen och ska till centrum måste man dessutom cykla på Dragarbrunnsgatan, vilket är jättesvårt eftersom man där blandar bilar, cyklar och fotgängare i ett kaos utan tydliga regler. Sådana gator borde det inte göras fler av.
Några andra dumheter man borde sluta med är cykelbanor som plötsligt upphör utan tydlig skyltning om vart man ska ta vägen (finns många exempel), samt den konstiga idén om att tillåta tillfällig parkering längs vissa vägar - i praktiken på den målade cykelbanan i vägkanten. Att ploga cykelbanorna noggrant är också viktigt. När jag bodde i Flogsta var cykelbanorna alltid spåriga och livsfarliga tills man närmade sig centrum, där man plogade bättre. I planen föreslås att alla cykelbanor bör vara färdigplogade till kl 06.30, och det vore ju underbart.
För övrigt insåg jag nyss att det är knäppt att inte alla gator är säkra för cyklister att cykla på! Varför ska bilister ha tillgång att köra överallt, men inte cyklister? När det gäller till exempel villakvarter behövs det oftast ingen cykelbana för att cyklisten ska kunna ta sig fram, men att man till exempel måste riskera livet om man vill cykla på Vaksalagatan eller Kungsgatan, det är ju sjukt! Nej, låt cyklisterna kunna ta sig fram överallt!
8 timmar sedan
0 kommentarer:
Skicka en kommentar