Mitt i Fålhagen blev kontaktade av en frustrerad läsare och
eftersom vi har skrivit om ämnet tidigare så ryms det inom stadsdelsbegreppet,
inte minst eftersom många bostadsrättsföreningar i Fålhagen använder sig av
Parkias tjänster. Här kommer lite ny information om Parkias affärsmodell och så
en sammafattning av hur Parkia går tillväga. Naturligtvis kommer Parkias
kommentarer till mina observationer vara att ”alla som blir bötfällda vill
klaga och gnälla och säger sig ha rätt”. Så kan det naturligtvis vara men nu
råkar jag veta att läsarna som kontaktat oss inte gnäller om de har fel. Jag
börjar med den senaste Parkiahistorian och sammanfattar de andra incidenterna
och avslutar med några frågor som Parkia gärna får svara här på bloggen. Jag
tvingar inte företaget att komma till min lägenhet en viss tid för att
diskutera frågorna.
Läsaren hade fått en p-bot trots att hen haft en giltig
p-biljett och motiveringen var att bilen saknade en p-biljett. Intressant.
Parkia hade skrapat lite från sidorutan för att se om bilen hade en p-biljett
eller inte. Det hade bilen men kontrollanten hade missat det eller inte velat
se p-biljetten som var på bra plats i framrutan. Fascinerande. På boten var det
också ikryssat att det finns foto på detta. Intressant, med tanke på vad vi
skrev i oktober 2011, där Parkia vill att man ska komma till deras kontor för
att titta på bilden. Numera är det väldigt enkelt att kontrollera vem som äger
bilen och var ägaren bor. Jag funderar på om inte Parkia kollar upp sånt innan
man bötfäller. Den som bor säg 30 mil från bötfällningsplasen åker inte gärna
till Parkias kontor på Kungsängsvägen 23 för att titta på en bild under en arbetsdag.
Då blir ju förlusten av pengar pga resan och förlorad arbetstid mycket större än
de 350 kronor som en parkeringsbot kostar. Kompisar och läsare har haft gäster
som inte bott i Uppsala och som blivit bötfällda. Jag säger inte att det är så
men jag kan förstå att den tanken måste ha slagit huvudpersonen bakom Parkia.
Jag har tidigare skrivit om en kompis som betalade en helt
rätt utfärdad p-bot men efter ett tag fick hen en påminnelsebot för den boten.
Det intressant var att påminnelseavgiften inte hade samma bankgironummer! Hur
många är inte de som betalat samma bot två gånger? Det är ju lätt hänt om man
inte kollar att man betalat boten. Intressant.
Det är tydligen lite känsligt att påpeka för Parkia att de
inte har F-skattesedel för när läsaren hade påpekat detta så hade Parkia-Ulf
omedelbart lagt på luren.
1. Varför
har inte Parkia F-skattesedel och hur kan man driva en näringsverksamhet utan
en F-skattesedel. Det kanske går helt lagligt men jag skulle vilja att någon i
Parkias ledning förklarar hur det fungerar
2. Varför
har originalboten ett annat bankgironummer än påminnelseboten?
3. Varför
kan inte Parkia maila en bild på botfällningen så att den botfällda slipper åka
till Parkias kontor för att titta på bilder?
1 kommentarer:
Hej,
Har varit på annan ort sedan i mitten på december 2023. Har inte uppmärksammat att jag fått nytt parkeringstillstånd till min bil. Plötsligt börjar det dyka upp böter på Kivra från Quickly. Innan jag hunnit åtgärda detta har jag fått 8*900kr plus 120 i påminnelse avgift, 7320kr alltså. Varför kontaktar de inte mig utan sätter lapp på lapp vecka efter vecka som sitter kvar då givetvis. Detta var i Gottsunda. Jag kunde ha legat död i lägenheten. Nu ska jag överklaga de betalda botarna.
Skicka en kommentar