torsdag 25 september 2014

Valet i Fålhagen 2014: Riksdagsvalet

Här kan du se hur Fålhagen röstade på riksdagsvalet 2014. Den gamla arbetarstadsdelen har blivit blå. Det är bara i norra Fålhagen som Socialdemokaterna vann ett valdistrikt. Annars var det väldigt blått. Själv är jag lite besviken på att Fålhagen inte skickade tydligare grön signal till riksdagen men vem är jag att kommentera det för jag röstade inte ens på det valet eftersom jag inte är svensk medborgare. Vi bor i valdistrikt 132 som skiljer sig lite från de andra delarna. F! blev det fjärde största partiet i area 132 :). Här i area röstade nästan 90 % av de röstberättigade. Det är coolt och ansvarsfullt för man ska rösta. Överhuvudtaget så var valdeltagandet högt i Fålhagen! Bra jobbat! Sedan räknade jag lite att utav de 1020 personerna som röstade så röstade nästan 50 stycken på Sverigedemokraterna.  Jag skrev att Moderaterna var det populäraste parti i Fålhagen, men ändå blev jag överraskad över att Socialdemokraterna fick så många procent, trots att Fålhagen har varit en arbetarstadsdel. 

Vill du studera resultaten mer i detalj, även på kommun- och ländstingsnivå så klicka på länken:










0 kommentarer:

Skicka en kommentar