lördag 6 juni 2015

Nationalitet


Idag firas Sveriges nationaldag och det är bra att man försöker få liv i firandet av nationen Sverige. Sådant är viktigt. En nation som vill vara suverän även i framtiden behöver ha en armé som klarar av att försvara nationen. Det har pratas mycket om försvarsmakten och pengar men man har inte pratat så mycket om själva medborgarnas vilja och förmåga att försvara sin nation. Viljan att försvara sitt postnummer och lite andras också. Det är bra. Just viljan att försvara sin nation är någonting som blossat upp i Finland på sistone, dels på grund av situationen i Ryssland men även därför att man skickat ut brev till näst intill alla finska män för att berätta vad man har för uppgift ifall det skulle bli krig. Och diskussionen har handlat om män som öppet deklarerat att de inte skulle kunna tänka sig försvara Finland i fall det skulle bli krig.

Vad har nu allt detta med Fålhagen att göra? Jo, jag som Fålhagenbo har inte fått något brev och å andra sidan blev jag ju nyligen även svensk medborgare så jag misstänkera att den finska staten kanske inte vill ha mina tjänster i händelse av krig. Det är nog bra för jag har nog totalt glömt bort mina uppgifter, det är ju ändå väldigt många år sedan jag gjorde lumpen.

Finns det någon poäng med mitt inlägg? Till ära av den svenska nationaldagen har jag funderat mycket på det här med svenskarnas vilja att försvara sitt land och ens postnummer. Jag undrar om man gjort några undersökningar om det. Det vore intressant att veta. På en nationaldag är det på sin plats att man tänker på allt som är bra med det landet där man bor. Jag är väldigt nöjd med Sverige.

Se nu till att njuta och visa respekt för Sverige och den svenska nationen. I år firar vi det på ett speciellt sätt och nästa år räknar jag med att delta i festen som kommunen ordnar åt alla nyblivna medborgare. Jag hann inte till årets fest eftersom det är för dem som blev medborgare 2014.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar