Det är inte lätt att parkera schyst på Fålhagensidan av spåren och om man väljer parkera schyst så får man inte ha bråttom till tåget. I lördagens UNT läste jag om hur ordföranden för Cykelfrämjandet i Uppsala, Björn Engström (http://www.unt.se/debattspecial/krangligt-for-cykelpendlare-1854572.aspx) tyckte att man borde förbättra parkeringsmöjligheterna för cyklister som vill parkera på Fålhagensidan av spåren. Det borde verkligen finnas ett parkeringshus för cyklar och så borde det finnas broar till alla spår så att man slipper ta omvägar till spåren eller farliga genvägar som Niina skrev i sitt blogginlägg tidigare i år http://falhagen.blogspot.se/2012/05/farlig-genvag-for-cyklister.html. Det är de där enorma omvägarna som leder till att folk inte använder de befintliga cykelställen. Engström har lyckats fota en helt tom cykelparkering mellan spåren och Stationsgatan! Så blir det när planeringen och behoven inte samverkar.
Varje morgon när jag ska till jobbet så träffar jag på mannen som sätter fast Parkera schyst-lappar på felparkerade cyklar. Och jag kan hålla med om att en del cyklar verkligen är felparkerade men att inte kunna parkera sin cykel utanför Coop i båghuset utan att riskera bli lappad är aningen jobbigt. Hur ska man frakta hem det man köpt om man inte kan parkera sin cykel någonstans i närheten. Man kanske borde börja med egna lappar och klistra dem på cykelstället vid lennakattens station (det som både Engström och Niina skriver om). På lappen kunde det stå "Det här cykelstället är felplacerat och står inte i vägen för någon, vänligen flytta det till en bättre plats". Ett ganska säkert tecken på att ett cykelställ är felplacerat är att det går att hitta ett tomt cykelställ i Uppsala. Eller planerar kommunen att flytta alla felparkerade cyklar hit? Lite off, aningen jobbigt att ta sig dit och då kanske man parkerar rätt nästa gång?
14 timmar sedan
2 kommentarer:
Parkeringen mellan järnvägen och Stationsgatan, nära Strandbodgatan är nyligen öppnad så dit har nog cyklisterna inte riktigt hittat än. I övrigt handlar det om lathet, i stället för att starta en minut tidigare så ska man i stället parkera cykeln helst på plattformen. Ett annat alternativ är att lämna cykeln hemma och gå i stället.
Jag tycker att man borde ha byggt ett parkeringshus för cyklar, så som man har t.ex.i Amsterdam. Om man hade byggt ett cykelhus vid Östra stationen så kunde man haft metallbroar till alla spåren. Människan är lat och bekväm av sig och därför väljer hon den kortaste vägen. Sedan känns det lite onödigt att tvinga cyklisterna först parkera flera hundra meter ifrån spåret och därefter ta vinterhala trappor ner till centralpassagen för att komma till rätt spår. Man kan alltid gå om man vill. Det väljer man själv men många väljer att cykla och jag tycker att man borde underlätta det.
Skicka en kommentar