Förra veckan såg jag en cykelolycka på vägen hem. En bil svängde höger och såg inte en cyklist som cyklade på cykelbanan längs Väderkvarnsgatan. Lyckligtvis blev ingen skadad eftersom cyklisten hann bromsa tillräckligt mycket så att det blev en minimal krock. Trafikskyltarna som skiljer cykelbanan från bilbanan är enorma och de skymmer sikten bra och det kanske var precis det som hände när bilen och cykeln krockade. Cyklisten kanske försvann bakom skylten.
När cyklister delar utrymme med bilister så är risken för olyckor större även om det finns en riktig cykelbana så som på Väderkvarnsgatan. Det är som när man bygger vägar med mitträcke utan att erbjuda cyklister några alternativ. Det upptäckte jag när jag cyklade från Uppsala till Leksand. Där finns det vägar med mitträcke och det är livsfarligt för oss cyklister. Tillbaka till Fålhagen och saker jag observerat:
1. Folk cyklar på trottoaren när de ska ta sig under järnvägsspåret på Vaksalagatan. Går man på trottoaren på East City-restaurangsidan så möter man alldeles för ofta cykeltrafik på trottoaren. Extremt irriterande!
2. Det är överraskande lite cykeltrafik i centralpassagen. Det har jag tänkt på sistone. Vad kan det bero på? Är det så att Strandbokilen och Vaksalagatan är mer frestande som alternativ? Eller vart har alla cyklister tagit vägen? Är inte behovet att cykla från Fålhagen till centrum större än så här?
3. På sistone har jag sett att folk har börjat låsa fast sina cyklar på staketet runt utsiktsplatsen bakom båghuset. Undrar om det kommer att fortsätta eller om förra veckan bara var ett undantag. Beror det på att man ska köpa lite mat från Coop och tycker att det är smidigare att låsa fast cykeln här eller är det pendlare som upptäckt uppsiktsplatsen?
Det blev många frågor. Ska försöka hitta svar på dem.
15 timmar sedan
1 kommentarer:
1: Cyklar sällan där, men det är ju livsfarligt att cykla på vägen där så jag förstår att cyklisterna invaderar trottoaren i brist på cykelväg-
2: Det går ju inte att cykla igenom och vidare via centralapssagen någon ididot har satt en trappa ivägen. Och när man ändå tvingas/kommer från kanterna varför cykla in till mitten? De som centralpassagen vore en självklarhet för, cyklister till coh från centrala fålhagen, blokeras effektivt av trappan och övriga har inget stort skäl att åka där.
3. Kommer man den vägen är det ju uppebart att de som byggt resecentrum inte vill att man tar cykle. Mycket enklare att parkera den där och gå till tåget än att släppa den enr för trappen och sen upp till en cykelparkering som inte har en trappa ner utran man måste runt för att komma ner i centralpassgen och vidare till spår 1-7.
Existerande cykelparkering på östra sidan resecentrum är utmärkt om man ska med spår 8-10 men inte särsklit genomtänkt för övriga spår. Iofs funkar den på västra sidan bra för spår 1, men då den mesta trafiken går på spår 2-7 lämnar planeringen en hel del att önska.
Skicka en kommentar