onsdag 26 november 2014

Boktips från bloggaren...


Då lämnar vi Fålhagen en stund och tittar på böcker som jag tycker är värda att kasta ett läsöga på. När det är ljust ute och läser jag medan jag går runt med barnvagnen. Det fungerar faktiskt väldigt bra eftersom gatorna i Fålhagen är väldigt lugna.

Jag har precis börjat läsa boken I am Malala och jag måste säga att första intrycket är att boken är helt fantastisk. Direkt kastas man in i den vackra dalen därifrån Malala kommer ifrån. Och direkt får man en tydlig bild om utmaningarna i den här delen av världen, plus att man får en historisk lektion om hur det blivit så men det blir inte som att läsa E.I. Hobsbawn utan tonen och texten är lättläst. Skönt. Tankar som jag får direkt kring boken är vikten av att se till att alla kvinnor i hela världen får möjligheten att utbilda sig och att man ser över kvinnornas roll i samhällen överhuvudtaget. Början verkar väldigt väldigt bra.

För ungefär ett år sen läste jag Tom Clancys helt fantastiska bok Locked on och kort därefter fick jag veta att han hade dött. Det var en tung dag för en Tom Clancy-älskare som jag. Jag har nog läst nästan allt, förutom hans bara vapen-böcker, han någonsin skrivit. Både på finska och engelska. Ni förstår lyckan över att ha hittat en pocketbok med Clancy som jag inte har läst. Med den helt fantastiska boken Locked on i bakhuvudet så spontanköpte jag Command Authority. Jag har inte hunnit börja läsa boken än men jag bara räknar med att den kommer att vara hel fantastisk. När Tom Clancy dog så var den en sorgens dag även för mig. Nu måste jag hittat någon annan som skriver lika bra om världspolitik och politikens tvångmedel dvs. militära insatser.

Jag förstår att det kan verka motsägelsefullt att jag samtidigt läser boken om Malala som förespråkar att man istället för att satsa så mycket på den militära insatsen, borde satsa på att utbildning och att jag ändå läser böcker om militära insatser (visserligen fiktiva men oftast grymt nära verkligheten). Poängen är väl att jag tror att man behöver både och, och att det utan militära insatser är svårt att skapa förutsättningar ett utbildningsväseende.


Den 7 november hade vi barnvakt för första gången. Niinas syster ville gärna leka med vår son och det hade vi ingenting emot för det gjorde att vi kunde smita iväg till en författarintervju på stadsbiblioteket. Dessutom på tumanhand så vi kunde rent av diskutera saker med varandra. Helt fantastiskt. Fredrik Backman kan sannerligen prata om en massa saker. Det var trevligt att lyssna på honom och det var inspirerande att höra hur lika vi tänker om skrivandet. Jag skriver inte böcker men jag skriver mycket annat. Jag ska nog gå på fler författarkvällar för det var helt enligt min smak, lite rödvin och litterär kultur. Folk borde läsa mer. Fredrik Backman hade en skön definition på skillnaden mellan folk och människor. Det är skillnad, det kan jag hålla med om efter hans definition. Jag bara antar att du har läst boken med Ove som huvudperson. Jag planerar att boka biljetter till teaterföreställningen också och så kommer boken även ut som film. Det är mycket nu kring den där Ove. Alla känner vi väl någon som liknar Ove, eller hur?

Vad är då skillnaden mellan Ove och många andra bokkaraktärer? Jo, att man får följa med honom i det han gör och inte hur han ser ut. Det är då vi får bilda en egen uppfattning hur Ove ser ut. Kanske någon nära oss :). Förresten, tycker du att Ove är en skön person och letar efter än jobbigare huvudperson i en bok så kan jag rekommendera John Kennedy Tooles Dumskallarnas sammansvärjning. Där har du en bok vars huvudperson är typ väldigt svår att tycka om.

Jag gillar böcker där huvudpersonerna är lite udda. Som man kanske skulle kunna sätta någon bokstavsstämpel på, så som mode är nuförtiden. Jag tycker att udda människor är sköna, kanske socialt lite inkompetenta, så som huvudpersonen i Britt-Marie var här. Ibland är bokstavskombinationerna vi har anledningen till hur våra liv blir och ibland beror det på annat. Men efter att ha läst 40 första sidorna utav Britt-Marie var här så kan jag redan säga att jag kommer att älska boken trots att den sägs handla om vanlig fotboll som jag för övrigt inte förstår mig på.




0 kommentarer:

Skicka en kommentar