fredag 28 november 2014

Viadukten som julklapp


Jag borde bli bättre på att läsa UNT:s bilagor. Vi ska inte ens gå in på hur sällan jag läser kulturdelen :). Det enda jag läser i kulturdelen är insändarna längst bak. Jag läser inte ens sporten :). Men jag ska bli bättre på det för häromdagen så läste jag UNT:s bilaga Uppgång som är en tidning om näringslivet i Uppland. Den visade sig vara mer intressant än vad jag trodde. Det fanns en artikel om viadukten som man byggde under spåren på Vaksalagatan och som blev klar 1959.

Vaksalagatans viadukt har gjort det lättare för uppsalabor att umgås mer spåröverskridande. Jag är själv aningen trött på att vänta bakom bommarna, inte bara när jag då och då kör bil i Uppsala, men även främst som fotgängare. När man byggde viadukten på Vaksalagatan så kallades miraklet för "en julklapp åt alla trafikanter".

Fast nu behöver ju viadukten fräschas upp! 1959 var länge sen...och vi behöver fler viadukter under spåren...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar