torsdag 22 november 2012

Skimmade biljettautomater

Hänt extra i Fålhagen: I fredags (den 16 november) hade någon eller några monterat såna där skimningsgrejer på några biljettautomater vidd resecentrum. Det var mindre kul. Självklart åkte jag till Stockholm just då och betalade med kort. Typiskt. Några tankar kring att behöva spärra sitt kort.

En tanke som jag tänkt på är hur begränsade det är att inte ha kort i det numera allt kontantlösa samhället. Man har varken kontanter eller mat för flera dagar i rad. Ja, vad ska man göra.

En annan tanke var: Man borde ha övervakningskameror på Resecentrum för att få fast ficktjuvar, skimmare och folk som vill slåss. Jag förstår inte varför man inte kan få ha övervakningskameror på Resecentrum. Och jag köper inte argumentet om integritetskräkning. Snarare borde man säga att kamerorna vid Resecentrum skulle vara allmänskyddande.

I UNT kunde jag läsa att väldigt få hade blivit lurade av skimningsgrejerna. Jag undrar om inte resultatet av det hela uppdagas när det är dags för löningsdagen. Det är väl då man som tjuv ska utnyttja kortinformationen. Mitt i Fålhagen-bloggaren har redan fått sitt nya kort :). Ja, jag ville inte chansa så här inför julklappsinköpsveckorna.

1 kommentarer:

Maja sa...

Vill också ha "ögon" på resecentrum - speciellt trappan och perrongerna. Då skulle någon snabbare ha kunnat hjälpa damen som ramlade i rulltrappan, stoppat fulla gubben som pinkade i glasväntburen och sagt åt tonårspojkarna att koppla kamphunden... Mycket man ser som pendlare.

Skicka en kommentar