lördag 19 december 2015

Cykelboxar och trafik


För några veckor sedan inträffade någonting hemskt. Jag körde på en människa  på Väderkvarnsgatan. Lyckligtvis så skadades inte fotgängaren allvarligt, trots att jag träffade personen med kofångaren. Jag såg inte personen i tid och det är mörkt på kvällarna så kör försiktigt där, särskilt nu när Väderkvarnsgatan förvandlats till någon form av genomfartled. Det är väldigt mycket trafik där runt kl. 16.45. Annars också. 

Nu plamerar man cykelboxar för cyklister i Uppsala, så att cyklisterna alltid står längst fram när det blir grönt. Jag har sett det fungera i andra städer, t.ex. i Amsterdam och Köpenhamn. Jag tycker att det är bra att man satsar på att göra Uppsala till en cykelstad, göra är det rätta ordet eftersom Uppsalas cykeltrafik i dagsläge är alldeles för kaotisk. I Fålhagen har man tre bra exempel på hur man inte prioriterat cyklister eller deras säkerhet när man gjort cykelstråk. Ett är att man tvingar cyklisterna till Norrtäljegatan från centralpassagen eftersom det inte går att cykla uppför Frodetrappan, ett annat exempel är Hjalmar Bratingsgatan där cyklisterna tvingas ut på gatan med jämna mellanrum. Och så slutligen Väderkvarnsgatan där bilisterna parkerar på cykelspåren och tvingar cyklisterna ut på gatan. Jag hoppas att man fortsätter att satsa på cykelbanor, men att man inte omöjliggör bilanvändningen i centrum för även om man bor i centrum så kan det finnas behov att använda sig av en bil då och då. 

Förresten, om du vill testa någonting nytt och gott så kan jag rekommendera havtornsglögg som du kan köpa i Kvarnen. Fantastiskt gott och dessutom alkoholfritt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar