onsdag 7 april 2010

Bra närbutik


När min kompis fick veta att jag har flyttat till Fålhagen (till samma gata där hon själv hade bott) fick jag genast några tips av henne. Det viktigaste tipset enligt henne var följande: Om du behöver köpa frukt, fetaost eller oliver så ska du göra det på Mykonos.

Det tog dock några månader innan jag kom mig för att gå in där, eftersom jag oftast passerade Mykonos på vägen hem från Ica, och med så tunga kassar i händerna är det inte så motiverande att gå in i ännu en affär. Men så för några månader sen bestämde jag mig för att min kompis råd. Jag köpte både bananer, apelsiner och äpplen, som allihop var billigare än på Ica, och dessutom godare. Någon vecka senare köpte jag fetaost och oliver, som jag tror var billigare än Icas (hade inte så bra koll på Icas pris), men framförallt smakade dubbelt så äkta som Icas :). Ja, fetaosten och oliverna smakade faktiskt så äkta att jag inte riktigt tyckte om dem. Jag har vant mig vid mesigare halvfabrikatsmaker, så jag tyckte att de äkta smakade för starkt. Men jag blev snabbt övertygad av matkännare att det är faktiskt sådär oliver och fetaost ska smaka på riktigt...

En annan dag när jag gick förbi sålde de förresten jättebilligt bröd också. Jag köpte ett bröd, fyra stora apelsiner och lite bananer för bara 35 kr. Jag trodde först att de hade glömt slå in en av varorna i kassan :). Ett till plus är att innehavarna är väldigt trevliga. Det enda minuset är att man inte kan betala med kort. Och förstås att deras godis kan vara rätt gammalt och segt.

2 kommentarer:

hanna sa...

åh, får kika in där nån gång när vi är i trakterna;).

ylva sa...

jag gick på vaksalaskolan på högstadiet som ligger nära butiken. alltid när man gick in där för att köpa godis var butikspersonalen misstänksam, de trodde jämt att man snattade och förföljde en mellan hyllorna. plus att det hänger en skylt på dörren "allt snatteri polisanmäls". visst det är klart dom gör det men det känns inte så välkomnande, så jag hatar alltid att gå in där.

Skicka en kommentar