måndag 19 april 2010

Var ligger Almtuna egentligen?

... kan man kanske undra med anledning av Almtunas framgångar nu i vår. Här är svaret :). Eftersom vi alltid hör Almtunakyrkans klockor ringa kl 18 varje söndag så har jag förstås länge vetat att vi bor i Almtuna. Det var nämligen så här att kommunfullmäktige klubbade igenom 1982 att dåvarande Almtuna, Petterslund och Fålhagen skulle slås ihop till en stadsdel som skulle heta Fålhagen, för att skapa större stadsdelar (för att underlätta byråkratin gissar jag).

Dåvarande Fålhagen = Nuvarande Fålhagens östligaste del, med nästan bara villor.
Almtuna = kvarteren som omsluts av Hjalmar Brantingsgatan, Björkgatan och Fålhagsleden.
Petterslund = Området norr om Almtuna, fram till Tycho Hedens väg och Vaksalagatan.

Av dessa tre var Fålhagen det finaste området, sedan kom Almtuna med sin blandning av arbetare och tjänstemän. Petterslund var något av Uppsalas slum med en stor del fattiga arbetare, enligt en artikel i UNT 8 april 2010.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej! Almtuna är väl snarare området kring oxelgatan, östra österängsgatan samt den norra delen av ymergatan? Petterslund, kvarteren norr om torkelsgatan mellan vaksala och nuvarande petterslundsgatan upp till Willys. Sedan får man inte glömma bort Waksala som har ett ännu äldre ursprung från 1800-talets mitt.

Niina sa...

Den definition jag använde för Almtuna var densamma som UNT hade, som beskrev hur stadsdelen såg ut när Almtuna, Petterslund och Fålhagen slogs ihop 1982. Borde kanske ha varit mer tydlig med det. Självklart blir definitionen en annan om man skulle vilja gå längre tillbaks i tiden då det fanns ännu fler definierade stadsdelar så som till exempel Waksala som du nämner.

Unknown sa...

HEJ! jAG ÄR 80 ÅR OCH JAG INBILLAR MIG ATT JAG VET DET MESTA OM ALMTUNA PÅ 40-TALET. STÖRRE DELEN AV MIN UPPVÄXT BODDE JAG PÅ YMERGATAN OCH TORKELSGATAN OCH JAG GICK MINA FÖRSTA SKOLÅR PÅ VAKSALASKOLAN. JAG KAN BERÄTTA HUR MYCKET SOM HELST VAD SOM TILLDROG SIG DEN TIDEN PÅ ALLA TEGELBRUK OCH bEVES MM. HÖR AV ER OM NI VILL VETA MER

Skicka en kommentar