fredag 25 april 2014

Tiggeri i Fålhagen


Det var länge sen som jag skrev om tiggeri och många av mina åsikter kring det är väldigt tydliga. Jag börjar med att sammanfatta mina åsikter innan jag går vidare med att skriva om tiggeriet som verkar åter få fart i Fålhagen. Vi har tiggare bland annat utanför Coop nära och Coop Stationsgallerian. Jag tycker inte att vi ska ha tiggare på våra gator. Vi har ett välfärdssystem som ska ta hand om dem som inte klarar av att livnära sig själva. Enkelt. Vi ska ha ett offentligt välfärdssystem som inte beror på enskilda individers godhet. Vi ska inte ha en välfärdsmodell à la Romulus och Remus som räddades av den goda vargen. Jag vill inte ha tiggare i Fålhagen av den enkla anledningen att jag tycker att de tillhör ett annat samhällssystem som jag tycker vi bör ha lämnat bakom oss.

Anledningen till att jag skriver om tiggeri är att jag var i Italien nyss och jag såg bara en tiggare! Jag vet att det finns några fler i Rom, där jag inte var. Men annars så såg jag inte några tiggargrupper. Visserligen så fanns det massor med män som försökte sälja solglasögon, fejk klockor och väskor längs gatorna, men inga riktiga tiggare. Där har vi en sak att tänka på. Skulle man kunna erbjuda tiggarna i Fålhagen och Uppsala någon form av verksamhet som skulle ge dem pengar? Ett förslag skulle kunna vara t.ex. att hjälpa till med att hålla rent runt resecentrum.


1 kommentarer:

Frihet under ansvar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Skicka en kommentar