måndag 10 augusti 2009

Timbuktu, loppis och skridskobana

Foto: jimmyroq, www.flickr.com


På Vaksala torg händer många roliga saker under året. Senaste händelsen var Timbuktus gratiskonsert som hölls 6 augusti. Det var tydligen SSU som bjöd Uppsalaborna på konserten. Tyvärr var jag inte där själv, eftersom jag var i Finland. Men efter vad jag har läst på nätet så kom det uppemot 6000 besökare, och det var grymt drag. Dock har jag bara sett politiskt aktiva recensera konserten, så lite partiskt är det nog ;). I UNT hittade jag inget om konserten, undrar varför?

En annan stor händelse på torget i år var volleybollturneringen Swedish Beach Tour 12-14 juni. Då var torget fyllt av sand, bollar och vältränade volleybollspelare. På denna sida kan man förresten läsa mer om vad som händer på Vaksala torg: http://evenemangsstadenuppsala.blogspot.com/2009/05/vaksala-torg-en-av-uppsalas-haftigaste.html

Andra händelser som gör torget levande är förstås loppmarknaden varje lördag på somrarna. Och i vintras fanns en skridskobana, vilket var en underbar idé! Tänk er en vinter i Central Park med skridskor, snöflingor och varm choklad liksom. Tyvärr var Uppsalas version gjord av någon slags värdelös plast, som inte gick att åka på. Men jag hoppas på en riktig is i vinter. Det är mycket roligare att åka skridskor i citymiljö än på någon grusplan bakom någon skola.

Och så har vi förstås grönsaks- och blomsterförsäljarna som kämpar nästan året runt och bidrar till att ge Vaksala torg en känsla av att vara utomlands. Kort sagt är det roligt att bo nära ett levande torg där det händer mycket, och jag hoppas att kommunen i framtiden ska utnyttja torget ännu mer och hålla ännu fler roliga evenemang där.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar