torsdag 29 oktober 2009

Frodeparken ska rustas upp

UNT skriver idag att Frodeparken bakom Resecentrum ska rustas upp. Det är jättekul att höra tycker jag. I Fålhagen finns relativt få grönområden, även om det finns träd överallt längs gatorna, så det är ändå lummigt och fint. Därför är det bra att ta väl hand om de få parker som finns. Ett tag var det ju tal om att bebygga Frodeparken istället.

I dagsläget är Frodeparken minst sagt tråkig. Den är smutsig och mörk, och när det blir mörkt vågar jag knappt gå igenom där. Den känns verkligen som en bortglömd ödetomt. Säkert är den finare på sommaren, så jag ska inte vara alltför orättvis, men jag tycker att den har stor förbättringspotential. Det var arkitektgruppen Tema som vann tävlingen om att få utforma parkmiljön. På deras hemsida kan man läsa mer om deras förslag och se några bilder. Förslaget kommer nog att leda till att många fler faktiskt vistas i parken istället för att bara gå igenom den. De kommer nämligen att skapa olika ytor för lek, ro, aktivitet, osv. Som Pärlor på rad ska dessa platser ligga. Detta ser jag fram emot:).

Som biolog måste jag ändå skriva en liten brasklapp, och det är att jag hoppas att de bakom alla dessa syrener, stentrappor och konstverk även tänker på naturen och på arter som kan trivas i en park. Jag hoppas att de planterar inhemska växter som kan ge pollen och nektar åt fjärilar och bin. Jag hoppas även att de planterar lite olika trädslag som kan få växa och bli gamla och grova och bli hem åt insekter, lavar och mossor. En önskedröm vore att de förstärkte banvallens flora (med tanke på det järnvägsnära läget) så att de torrmarksväxter som trivs längs järnvägen även kunde få en livsmiljö inne i parken. Hmm.. jag känner att jag kanske borde prata med kommunekologen:).

1 kommentarer:

Juuso sa...

Ja, det är inte så lätt att se en park där direkt! Lite bättre kan vi eftersom vi har det snygga Musikens hus så nära. Image!

Skicka en kommentar