tisdag 17 november 2009

Träden längs Väderkvarnsgatan - mer info

Eftersom vi undrade varför kommunen tog ner träden längs Väderkvarnsgatan bestämde jag mig för att fråga kommunen istället för att gå omkring och gissa. Det var bra, för då fick jag lite bakgrund till avverkningen. Träden närmast Vaksalagatan tog man ner redan för något år sedan. Detta beror på att träden (som var lönnar) var halvdöda i kronorna. Stammarna var visserligen inte ett dugg ruttna inuti, men kronorna hade varit halvdöda i flera år, och kommunen hade beskurit dem, men nu hade det tydligen nått till en punkt där man inte kunde beskära mer. Att träden inte mår bra beror bland annat på att man både har grävt ner ledningar i marken, och dessutom breddat vägen. Båda dessa åtgärder har skadat trädens rötter allvarligt. Detta gäller alla lönnar längs Väderkvarnsgatan, och därför har man i år fortsatt att fälla träd ända bort till Ymergatan. Nästa år tar man de sista lönnarna.

Träden närmast Strandbodkilen är lindar, och de har klarat av situationen bättre och behöver inte fällas. De unga träden man planterar är också lindar. Lindar klarar trafikmiljö bättre än andra träd. Man har satt så stora plantor som möjligt för att träden ska ta sig så bra som möjligt. Jag tycker att det är jättebra att man planterar svenska lindar istället för att göra som i andra städer och plantera in utländska trädslag som inte är en del av vår natur på samma sätt (till exempel är de inte hem för en massa skalbaggar, mossor, lavar, mm).

Det var allt för denna gång. Nu känner jag mig rätt glad över träden ändå, trots att det aldrig är kul att se stora fina träd huggas ner.


1 kommentarer:

hanna sa...

sånt gillar vi! =)

Skicka en kommentar