torsdag 23 april 2015

Om skolnedläggningarna..


Det är en ännu en vacker och ljus morgon som håller på att börja. Jag sitter i köket, med kaninen vid mina fötter och en kopp varmt kaffe i koppen. Framtiden håller på att stiga upp i öst. Idag hamnar vi utanför Fålhagen för jag ska kommentera det beslutet av att lägga ner två skolor i Uppsala.
Den här berättelsen är en redogörelse av personliga erfarenheter utav politikers syn på skolpolitik för jag har själv fått hotats av detta två gånger och varit med om en hopslagning av skolor (Inte om just de här nedläggningarna i Uppsala men de verkar följa en mall).

Jag gillar inte skolnedläggningar. Vem gör det egentligen? UNT:s insändarsida har fyllts med texter om just skolnedläggningar.Det är inte särskilt upplyftande att vara med om hotet om nedläggningar, det skapar oro på arbetsplatsen. Både för eleverna och lärare.

Oro är en sak, för så småningom så förvandlas det till upprördheten (Om hotet pågått en längre tid).Upprördheten växer oftast fram från hur politikerna hanterat frågan. Så här går en politisk nedläggning av en skola till: Ett stormöte, nedläggningen presenteras som en händelse som man bestämt sig för eftersom inga andra alternativ funnits och därefter en kort diskussion och så går politikerna ut ur lokalen. Hela processen ska vara så snabb som möjligt så att allmänheten, skattebetalarna, inte hinner reagera på det. Och det kommer att dröja länge innan politikerna visar sig i lokalerna igen.Skollokalerna alltså.

Anledningen till snabba skolnedläggningsbeslut är att kommunpolitiker ser skolverksamheten som en siffra i en excelfil. Den här gången har jag till och med sett i tidningen att man har uttryck sig som så att "man har en budget att hålla". Visst, det är bra om man håller budgeten, men ibland är det bra om man tittar på framtida inkomster också. Därför tycker jag att en utbildningsnämnd är en helt fel plats för att fatta så här stora beslut. Beslutet måste från utbildningsnämnden till kommunfullmäktige så att det blir en rejäl och offentlig diskussion om frågan. Och det är aningen lättare att kräva politiskt ansvar från partierna när diskussionen sker i kommunfullmäktige.

Typiskt för nedläggningar är att de ska göras i början av mandatperioden, så att väljarna hinner glömmer frågan till nästa val. För övrigt så tycker jag att sammanslagningar av skolor till större enheter är allt annat än bra. Men det är en annan fråga. Nu ska jag gå och jobba på en skola.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar