fredag 26 mars 2010

Frodeparken hotad?



Detta blir tredje gången jag skriver om Frodeparken. Första gången handlade det om att arkitektgruppen Tema ska få utforma parkens upprustning. Nästa inlägg handlade om att Uppsala kommun hade fällt träd i parken för att ge plats åt byggbaracker. Och nu undrar jag vad det egentligen är för baracker kommunen har hemliga tankar om att resa i parken.

Jag satt nämligen och läste i onsdagens (24 mars) UNT om att det är brist på dagisplatser i bland annat Fålhagen och centrum, medan nya "dagisbaracker" ska resas i Gränby och Fyrishov istället eftersom det finns mer plats där. Så långt lät allt helt normalt. Men då läste jag följande mening angående Fålhagen: "Den enda mark som vi eventuellt har på gång är vid Frodeparken bredvid Resecentrum".

Jag hoppas att Göran Hedefalk med det menar någon slags bebyggd mark som finns nära parken, och att han inte menar att parkmark ska tas i anspråk för att bygga dagis. Men vad är oddsen? Området är redan tätbebyggt och med väldigt lite parkmark. Det sista som behövs är att ännu mer grönområden försvinner. Hoppas att de som bor i närheten isåfall får reda på utbyggnaden i god tid och hinner kämpa emot den. Jag tycker att Temas förslag på utformning är jättefint och jag hoppas att det blir precis som de har tänkt sig utan några inskränkningar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar