torsdag 11 mars 2010

Trädfällning i Frodeparken

Jag skrev i oktober om att Frodeparken ska rustas upp och att det ska bli fint där. Nu har kommunen tjuvstartat - med att fälla fem lönnar. Det tråkiga är att upprustningen inte börjar förrän Resecentrum är färdigbyggt, men lönnarna har fällts redan nu för att ge plats åt byggbaracker. Kommunen motiverar detta med att träden ändå skulle fällas förr eller senare, eftersom de var sjuka. På UNT:s hemsida kunde man igår läsa att fällningen inte hade kantats av några större protester. Inte så konstigt tänkte jag, ingen kände väl till den förrän det var för sent? Men i morgonens UNT kunde jag ändå läsa en lite utökad notis, och där stod det faktiskt att närboende hade protesterat. Det är bra tycker jag, för gamla fina träd ska inte huggas ner hur som helst (jfr även mitt blogginlägg från oktober om träden på Väderkvarnsgatan).

Jag hoppas att denna fällning var ett genomtänkt beslut som kommunekologerna hade fått tycka till om. Jag har inte sett stubbarna själv, så jag vet inte i hur pass "dåligt skick" träden var. Men generellt tycker jag att en långsiktighet saknas på det sättet att gamla träd tas ner i förtid, och först efteråt planteras nya träd. Ofta kan träden skötas genom att man skär bort döda grenar istället för att hugga ner hela trädet. Man måste tänka på att gamla träd kan vara hem för mängder av lavar, mossor, insekter, fåglar och fladdermöss. Och de nya träden som planteras måste hinna åldras innan alla de här arterna kan flytta över på de nya träden.

1 kommentarer:

hanna sa...

det är så intressant att läsa din synvinkel som biolog. saker som jag nu tänker "ja men såklart" men inte hade kommit att tänka på innan du sa det:)

Skicka en kommentar