lördag 30 augusti 2014

Fina kastanjeträdet på Hjalmar Branting är fällt

Nästan varje gång jag går till Ica Torgkassen brukar jag gå genom S:t Göransparken. Då går jag alltid förbi de fina gamla kastanjeträden som står i början av Hjalmar Brantingsgatan. Men nu finns bara det ena trädet kvar. Det andra är fällt. Det började med att man beskar det i början av sommaren, och när jag passerade så såg jag direkt att det var för hårt beskuret. Man kan inte skära av så tjocka grenar utan att trädet skadas allvarligt. Och mycket riktigt såg jag snart att löven började gulna. Och till slut mådde väl trädet alldeles för dåligt så att man var tvungen att ta ner det. Men jag undrar vem som beskar det från början och varför man inte var försiktigare. Visserligen stod trädet alldeles för nära husets fasad vilket antagligen var dåligt för huset. Men det är alltid tråkigt med trädfällning i stadsmiljöer, eftersom det tar många många år innan nyplanterade träd bidrar lika mycket som de gamla till ren luft, jämnare klimat och biologisk mångfald.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar