torsdag 7 augusti 2014

Läsmål för sommaren 2014


Jag brukar läsa en hel del på somrarna. Jag har börjat glida allt mer ifrån deckare och sånt till faktaböcker. Jag vet inte riktigt vad det beror på. En optimistisk tolkning är att jag blivit ännu mer intresserad av samhället och kommunen runt omkring. Eller så har jag bara tröttnat på deckarkonceptet.

Just den här sommaren så grävde jag fram några böcker från studenttiden och så tömde jag faktahyllan i Pocketshopen i resecentrum. Det blir så ibland. Om man bara tittar snabbt så skulle man kunna tro att jag blivit intresserad av ekonomi. Jag passar därför på att brutalt neka detta. Däremot är jag som humanist intresserad av hur ekonomiska kriser uppstår. Eller ett rättare ord vore väl orsakas. Jag har ju länge sagt att det finns en bostadsbubbla i Sverige men bubblan verkar inte spricka. Inte för att jag vill att den ska spricka men jag tycker att bostäderna är svindyra i Uppsala och Fålhagen.

Vad är pengar?  är en domedagsbok om ekonomi och om vår välfärd i framtiden. Intressant läsning och siffror som stödjer argumentation. Men det bästa med boken är Anders Cervenkas underhållande stil som gör att till och med en humanist orkar läsa en bok om ekonomi.

När jag ändå var inne på ämnet ekonomi så passade jag på att läsa Stefan de Vylders Eurokrisen. Rent mentalt så är det tungt för en europositiv person att läsa om eurokrisen och erkänna att han har rätt. Ändå tycker jag att alla länder i EU borde ha euro som valuta eftersom jag är positiv till EU och skulle vilja bli EU-medborgare så småningom. Ja, jag vet att olika delar av EU ser olika ut. Men boken är bra och ärlig. Han har en lång lista på saker som gick åt skogen. Helt rätt. Men å andra sidan borde utgångspunkten och verkligheten vara att alla följer de gemensamma reglerna, för om man inte gör det, ja, då spelar inte spelreglerna någon roll. Om spelreglerna är dåliga så ska man förbättra dem. Men men...i väntan på att Sverige inför euro :).

Boken om energitjuvar var tung att börja läsa och i skrivandes stund är det oklart om jag orkar ta mig genom boken. De första sidorna lockar inte till läsning och då blir det svårt när man är osäker på vad författaren vill med sin bok.

Jag har börjat läsa Välfärd utan tillväxt, men är inte klar med den än. Vi får väl se vad jag tycker om den. Om inte annat så hoppas jag på att lära mig förstå hur Miljöpartiet tänker :).



0 kommentarer:

Skicka en kommentar