onsdag 3 september 2014

BB - Barnbördshuset


Precis som några bloggläsare noterat så har vi blivit föräldrar under sommaren. Det har varit lite stressigt med att skapa rutiner här hemma. Nu när vår bebis är drygt en månad gammal och jag har haft lite tid att fundera på lite andra saker än det lilla barnet, så har jag kommit på några förbättringsförslag för BB.

Inför förlossningen var man naturligtvis lite nervös eftersom man inte visste om vi skulle få föda i Uppsala eller om skulle skickas iväg till någon annan ort. Det hela gick bra och vi fick stanna i Uppsala. Under graviditeten har jag lärt mig skillnaden mellan förlossningen och BB. Det är på förlossningen allting händer och det är på BB man ska återhämta sig. En intressant debattartikel om situationen på BB i somras kan man läsa här: http://www.unt.se/asikt/debatt/finns-doden-i-vagskalen-pa-bb-3333053.aspx

BB var en intressant upplevelse på många sätt. På BB är det bara kvinnan som får service gratis, för oss män så kostar vistelsen 270 kronor per dag, vilket i för sig inte är så vansinnigt mycket men jag kan tycka att BB-vistelsen borde vara gratis för båda två.

Jag har kommit på några förslag på hur man skulle kunna göra BB-vistelsen enklare och trevligare, särskilt för den icke all inclusive-partnern. På bilden ovan ser ni kafeterian på bottenvåningen av BB-huset. De har jättegod mat där, men öppettiderna är väldigt begränsade. Ja, jag vet att man ta sig till andra delar av sjukhuset via luftbroar eller kulvetar, men det vore jättepraktiskt att ha en kafeteria öppen dygnet runt här. Antagligen så skulle det inte gå runt ekonomiskt men det vore praktiskt för oss pappor som inte har matlådor med oss :).

En annan sak som man kan satsa på är duschar på BB. Att duscha där kändes som att vara på nåt vandrarhem. Förutom att vattnet var varmt hela tiden. Ja, överhuvudtaget så skulle man kunna satsa på att göra BB-avdelningen mer mysig. Det vore jättebra, inte minst för de mammor som vistas en längre tid på avdelningen.

I det stora hela var förlossningsupplevelse bra och inte alls så stressig som jag var rädd att den skulle bli.


2 kommentarer:

Eva Berglund sa...

Nej men grattis ! Vad kul att ni har en bebbe och hoppas ni stannar i Fålhagen

Juuso sa...

Tack tack! Jo, tanken är att vi ska stanna kvar i Fålhagen. Vi bor för bra för att vilja flytta just nu.

Skicka en kommentar