måndag 1 september 2014

Politik på bloggen...


Nu är det mindre än två veckor kvar till valet 2014. Vår blogg är inte någon politikblogg, även om jag är väldigt intresserad av politiken i allmänhet. Jag vill alltså betona att detta inlägg är en avvikelse från bloggens vanliga ton och stil. Ska vi kalla det här för hur jag vill att Uppsala ska se ut och så hamnar vi lite utanför Uppsala också. Jag kommer att skriva bland annat om naturen, järnvägen och tiggarna. Just det, jag ska även kommentera de politikreklamer som jag sett. Politik och politiker är lite grand som babushkadockorna, alla får inte plats och några idéer är inte särskilt bra ens. Inlägget har skrivit fortlöpande med de tidigaste delarna från mitten av augusti, i fall du undrar varför jag tar upp vissa saker.

Alliansen kickade i gång med en tårtreklam om hur deras tårta är fin och ytan orubbad medan alternativet verkar kunna bli vad som helst. Ju fler gånger jag ser reklamen så här i mitten av augusti, desto mer irriterad blir jag. Varför? Jo, hur ser verkligheten ut egentligen? Alliansen matar oss väljare med bilden om att oppositionen inte kommit överens om vad de vill och hur det hela ska finansieras. Detta samtidigt som Hägglund precis pratat i Ullared om vad KD vill göra, inte var det länge sen som jag såg en svettande Björklund prata om FP:s visioner och så sa C någonting också. Jag hoppas att Alliansen kan prestera någonting hållbart i slutet av augusti för annars framstår deras reklam som pajkastning och ingenting annat. Man kan inte skylla någon annan för någonting som man själv gör. Och så gillar jag inte den typen av kampanjer där man koncentrerar sig på att prata om de andra. Det var någonting som Socialdemokraterna under sin oppositionsperiod men nu verkar rollerna blivit motsatta.

Politik nuförtiden verkar vara lite grand som toppidrott, det är sällan man får skörda frukterna från något långsiktigare arbete utan det gäller att toppa formen till rätt dag. Det tycker jag är tråkigt. Det gäller båda sidorna, men å andra sidan kan jag ju förstå det för om man inte får en majoritet så kan man inte föra sin egen politik. Det är även vår fel, vi som ska rösta alltså. Vi vet inte heller vilken sida vi ska rösta på och väljarbarometrar är som SMHI:s väderleksrapporter, ungefärliga. Allt detta ger de effekter som vi nu får se, nämligen att partierna presenterar sina förslag sent och de gemensamma förslagen ännu senare så att de ska vara så uppdaterade med väljarnas åsikter som möjligt. Ett typexempel på detta är Alliansen, som trots sina 8 år tillsammans vid makten presenterar sina gemensamma förslag i sista stunden. Och ändå presentera enskilda allianspartier sina idéer trots att alla idéer måste gå via Moderaterna.

Vad är det som behöver bli bättre? Järnvägen! Seriöst! Den svenska järnvägen är ett skämt och jag berättar för mina kompisar som besöker Sverige att om man vill vara säker på att komma fram i tid så måste man starta långt i förväg. Järnvägen och dess utveckling är en av de viktigast frågorna för mig för som det är just nu så flyger jag eller så tar jag bilen istället för att åka tåg. Ju längre jag ska åka, desto säkrare är det att jag INTE väljer tåg. Så borde det naturligtvis inte vara, utan mitt förstahandsval borde vara tåg om jag ska resa innanför Sveriges gränser. Fix it! Visserligen kom den nuvarande regeringen med ett infrastrukturförslag, vilket jag tycker är en nödvändig investering för att Sverige ska fortsätta rulla på spåren och inte på vägarna. Men samtidigt får man inte glömma bort resten av Sverige. Förslaget om supersnabba tåg handlade om Stockholm, Göteborg och Malmö. Var vad Uppsala? Vad kommer att hända på spåren runt Uppsala? Jag har väldigt många pendlarkompisar som varje dag åker tur och retur till Stockholm. Jag förstår inte hur de orkar med tanke på hur ofta det är signalfel, neddragna kontaktledningar med mera...Trots att jag följer politik, särskilt lokalpolitik väldigt mycket så har jag totalt missat hur och om politikerna kommer att göra någonting åt järnvägstrafiken i och runt Uppsala. Hoppas att jag missat det och att det inte är så att Uppsala glömts bort.



Naturen. Förtätningspolitiken ser jag som en riktigt stor risk. Jag tycker att vi behöver värna om de grönområden vi har! Det går alltså alldeles utmärkt att bygga där det redan finns byggnader, så som gamla industrilokaler och då blir de områdena sanerade också. Jag ser framemot att man bygger snygga hus intill järnvägen och nära Fålhagen. Perfekt! Men existerande grönområden ska vi värna om. Jag vill inte ha någon bro över Fyrisån i närheten av fågelområdet. Ja, helst inte alls. Vilka politiker ska man rösta på för att bevara Fyrisån intakt och skydda de få grönområden som vi har i centrala Uppsala? Det ska jag tänka på när jag röstar om några veckor.




Alla behöver inte bo i centrala Uppsala utan man kan göra samhällen utanför till större samhällen och se till att kollektivtrafiken till och från de orterna är smidig. Det är viktigt. Det ska gå.



Tanken är att man ska inte tänka på någonting och då rör sig bollen. Jag klarade inte av det. Det verkar som att ingen tänker på några snabba lösningar på tiggarproblemet. Jag har skrivit om det alldeles för ofta här på bloggen men  i år har tiggarna blivit synliga även i Fålhagen. Jag har skrivit att man ska förbjuda tiggeri, ingen ska behöva tigga i Sverige. Vilket liv det blev när en moderat skrev en debattartikel, som inte riktigt var förankrad hos partiledningen, om att förbjuda tiggeriet. Samtidigt som man inte riktigt verkar vilja förbjuda tiggeriet så vill man inte heller ta tag i det. Om man tar tag i det så är det att man ordnar bussresor till hemlandet: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2457827-goteborg-skickar-hem-allt-fler-tiggare
Kanske är lösningen det som Borås har gjort: http://www.etc.se/inrikes/vissa-bussas-ur-ur-landet-andra-far-rinnande-vatten Men det ska inte vara OK att behöva tigga för att överleva. Det har vi lämnat bakom oss för länge sedan. Problemet måste lösas, kanske så som man gjort i Borås, men att man gör det på nationell nivå för det är vansinne att varje kommun ska skapa kontakter med Rumänien.




0 kommentarer:

Skicka en kommentar