tisdag 2 februari 2010

Distingsmarknad idag!



Jag strosade längs S:t Persgatan på väg hem från jobbet när jag plötsligt kände en välbekant doft. Kom först inte på vad det var... något angenämt, något som jag förknippar med något gott... marknad... marknad?! Jag hade redan glömt att det är Distingsmarknad idag! Så jag begav mig direkt till Vaksala torg. Jag hade egentligen inte tänkt köpa något, utan mest fota. Men så råkade jag gå förbi ett stånd med Annie D:s Scottish fudge. Det var jag ju bara tvungen att provsmaka! Och eftersom Annie dessutom var så trevlig och pratade Edinburgh-minnen med mig var jag ju tvungen att köpa 3 påsar :). Lakrits, vanilj och choklad.











Sedan gick jag vidare och fotade lite fint hantverk, bland annat de här korgarna. Snart hade jag passerat hela marknaden och lyckats att inte köpa något mer! Det gick ganska fort eftersom Uppsalas marknader inte är särskilt stora, inte alls som tex Strängnäsmarknaden eller marknaderna i Värmland. Men det var ganska mycket besökare i alla fall. Och man hittade allt som behövs på en marknad: kokosbollar, rökt korv, vantar och strumpor. Men - när jag kom till det sista ståndet innan jag skulle lämna marknaden såg jag en godisförsäljare. Och två saker gjorde att jag var tvungen att köpa godis :) : 1. Jag älskar "marknadsgodis" (hemkokt godis) och 2. mannen i ståndet hade den tatueringen som jag vet är den enda tatueringen jag skulle göra om jag bestämde mig för att tatuera mig, nämligen:

- luffarprickar. Därför köpte jag godis av honom. Som jag nu ska äta när jag tittar på "Måndag hela veckan" för att fira att det är Groundhog Day idag.

2 kommentarer:

Juuso sa...

Jag tycker att hjortkorven är den godaste korven. MUMS!

hanna sa...

ÅH var orättvist!!!

Skicka en kommentar