måndag 4 juni 2012

Österbadet


Jag har försökt hitta information om Österbadet men det finns väldigt lite om Österbadet på nätet. Det finns inte mycket om Österbadet i Mats Wahlbergs Uppsalas gatunamn heller. Knepigt. Anledningen för mitt intresse kring Österbadet är att jag undrar om det funnits några badplatser i Fålhagen och då kändes Österbadet som en lovande början. Ett tag sen hittade jag även en karta med en blå markering i Fålhagen. Efter att ha tittat noga på kartan och verifierat det hela med Mats Wahlbergs Uppsalas gatunamn så har jag kommit fram till att Fålhagens badplats inte låg vid Österbadet utan en bit därifrån. Den tydligaste beskrivningen till den före detta badplatsen hittade jag i Mats Wahlbergs bok på sida 156:
Söder om Österbadet, omedelbart söder om nuvarande Almtunaskolan, fanns förr en vattenfylld lergrop, som säkert användes för bad. 


Badplatsen låg alltså inte vid Österbadet utan en bit därifrån. Jag läste någonstans att man numera spelar fotboll på Österbadets grusplan. Undrar om det fortfarande stämmer. Jag tyckte mig se fotbollsmål på Österängs IP häromdagen. Har man flyttat fotbollen dit?








0 kommentarer:

Skicka en kommentar