onsdag 6 juni 2012

UKK i Fokus - specialinlägg

På nationaldagen passar det utmärkt att uppmärksamma UKK (Uppsala Konsert & Kongress) lite extra. Det är genom kulturen som en nation definierar sig själv. Inte genom sporten. Det kan man lätt konstatera eftersom man sjunger nationalsången vid alla större idrottsevenemang. Personligen är jag aningen nationslös men brukar sträcka mig till att kalla mig EU-finne. Jag firar gärna alla länders nationaldagar. Ha en trevlig nationaldag!

I fredagens nummer av Fokus såg jag en bild på Uppsala Konsert och Kongress. Artikeln handlade hur kulturen förvandlats från en utgiftspost till ett måste i kampen om inflyttare. Härligt! Det gäller att bygga lite udda hus för att få uppmärksamhet. Personligen tycker jag att UKK är en jättesnygg byggnad, särskilt i kvällsbelysning. Det ger mervärde för oss boende här i Uppsalas trevligaste stadsdel, Fålhagen. Pompidou-huset sticker ut i Paris och det huset är väl lite för mycket för min smak men UKK är precis lagom crazy. Ja, vill man göra en vild tolkning v byggnaden så tycker jag att fasaden liknarn QR-kod :). Och vem vill inte bo i en stad med en omdiskuterad byggnad som en del tycker är det vidrigaste man byggt medan andra, så som jag, är helt sålda för byggnaden.

Niina skrev tidigare om Volt 2012 som går av stapeln i helgen. Här har du länken till hemsidan där du kan läsa mer om artisterna: http://voltfestivalen.se/2012/

Härligt när det händer saker på UKK. Nyss fick jag höra om Sacred Music Festival som ska arrangeras på UKK under allhegonahelgen, mellan den 25 oktober och 4 november. Festivalen ordnas för sjätte gången. Det verkar bli jättespännande eftersom det kommer att bjudas många olika musikstilar från gammal arabisk musik till sånger som färgats av rock och jazz. Det låter superspännande som sagt. Mer kan du läsa här:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/uppsalakonsertkongress/pressrelease/view/biljettslaepp-uppsala-international-sacred-music-festival-25-okt-4-nov-2012-764072




0 kommentarer:

Skicka en kommentar