fredag 8 juni 2012

Uppsalas sista Uppcon?

15-17 juni 2012 går Uppcon av stapeln, på UKK som vanligt. Uppcon är ett evenemang som handlar om östasiatisk populärkultur. Här kan man gå på konsert, sjunga karaoke, medverka i workshops, tävla (bland annat i Tekken 6, wow jag visste inte att Tekken fanns längre ens:)) och mycket mer. Jag har aldrig deltagit (har inte riktigt det intresset) men det verkar väldigt roligt. Förra året gick vi till exempel förbi Vaksala torg på sista dagen av festivalen, och då stod hela torget och dansade Caramelldansen (se videon ovan).

2012:s Uppcon kan dock bli Uppsalas sista. Jag läste i UNT att styrelsen vill sluta på topp. De har antagligen inte lyckats säkra återväxten i styrelsen. Det vet jag hur det känns, ibland är det svårt att få folk att engagera sig. Om de slutar så är det i alla fall på topp, för antalet besökare har ökat hela tiden, och i år väntas 4000 besökare komma!

När jag surfade runt på Uppcons otroligt innehållsrika och seriösa hemsida stötte jag förresten på en mening som jag bara måste citera: "Vi gör dock inga anspråk på att vara moralpoliser; ni får sälja vad som helst som är förenligt med svensk lag så länge ni sköter det snyggt och diskret" :)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar