torsdag 21 juni 2012

Resecentrumväxten

Nu är jag på krigsstigen igen. Jag verkar bli surare på somrarna. Jag har nog bara lite för mycket tid att reagera på saker. En vecka sen fotade jag den här växten bredvid resemonumentet nere i centralpassagen. Ok, nu till den sura biten: Att Radissons Blus japanska körsbärsträd är det grönaste som hela centralpassagen har att erbjuda. Ska det vara så? Resecentrums plattorna påminner mig om ishallen i Tallinn. Den var grå och sovjetiskt ovacker. Ibland känner jag samma sak när jag går nere i centralpassagen. Ska det vara så här grått? Nej! Låt oss se denna växt växa och ge centralpassagen lite grönska. Det skulle uppskattas. Kul för övrigt att trots att man försökt tränga undan allt det gröna så ger inte naturen upp. Det inger hopp i en stad där inte alla förstått att miljöproblemen påverkas lokalt men de påverkar globalt. Mera grönska tack!

2 kommentarer:

Scribo sa...

Juuso, jag är på din sida! :)

Centralpassagen är en orgie i betong. Det jag varnade för en gång i tiden blev en sanning...

Att bygga en plats i ljusgrå betong gör att varje kaffespill och tuggummi kommer att lysa som ett fyrbåk.

Ta en titt i släpljus och du kommer att bli förvånad.

Den där lilla grönskan du visar på bilden ger hopp, och söt är den dessutom :)

Juuso sa...

Det kändes lite riskabelt att skriva om växten eftersom den då uppmärksammas :). Jag tror att det inte ingår någon grönvård av Resecentrum i något avtal. Jag hoppas på att den envisa växten får en skyddsstatus i klass med Sparbankseken.

Skicka en kommentar