fredag 16 maj 2014

Äntligen återvinning av textilier

Vi fick hem ett informationsblad från Uppsala Vatten för en vecka sen. Jag höll på att reflexmässigt slänga det i pappersinsamlingen tillsammans med övrig reklam som smyger sig in trots Ej reklam-skylt på dörren. Men sen bläddrade jag ändå igenom häftet och det var ju tur, för då lärde jag mig två saker som jag härmed tänkte dela med mig av:
1. Från och med början av maj kan man även slänga trasiga kläder och andra textiler på kommunens återvinningsstationer. Förut har man ju bara kunnat lämna kläder till klädinsamling där, men nu kan man alltså även slänga sånt som är så oanvändbart att det bara kan återvinnas och göras om till nya kläder. Bra! I för sig har ju även H&M och andra kedjor börjat med textilinsamling, men jag tycker det är superbra att det nu finns på återvinningscentralerna också.
2. Blomjord och kvistar får ej slängas bland kompostavfall eftersom kompostavfallet i Uppsala rötas, och det går inte med jord och kvistar. Man ska slänga dem i brännbartsoptunnan, eller vid större mängder ska man köra det till återvinningsstationen.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar