söndag 25 maj 2014

EU-val idag!


Idag är EU-val och jag hoppas att du ska rösta. Att få rösta är någonting som man inte kan göra i alla länder, eller om man får göra det så är resultaten fixade i förväg. Jag kommer att rösta. Man ska rösta. I EU-val får jag välja vilket land jag ska rösta för och jag har valt att rösta på en av kandidaterna i Sverige. Frågan är bara vem man ska rösta på. Det är inte helt lätt.

Jag har gjort olika valkompasser i Sverige och Finland. I Finland lyckades jag bli jätteliberal :) medan jag i Sverige, enligt Aftonbladet i alla fall verkar tillhöra den EU-positiva vänsterskalan. Den politiska skalan varierar mellan länderna och kanske har det med vilka frågor som är viktiga att göra. Det visar också vikten av att lokalt få bestämma om saker, allt jag i Finland blir jätteliberal, kanske bara är följden av att jag bott så många år i Sverige och ser annorlunda på saker än förut. Krisen i Ukraina har till exempel säkert påverkat den geopolitiska effekten i valkompasserna. Säkert andra saker också, så som att jag inte ser några hinder med att två män eller två kvinnor gifter sig med varandra. Men tillbaka till huvudsaken: Vem ska jag rösta på?

Det är trångt i mitten av banan och det är inte så bra att fyra partier får exakt samma poäng. Det är inte så mycket som skiljer partierna åt i Aftonbladets valkompass om vi säger så. Det blev inte lättare att välja rätt. Det enda jag är helt övertygad om är att jag inte ska rösta på Kristdemokraterna för jag är rädd att en röst på dem är en röst för hårdare abortlagar i EU. För tillfället så står valet mellan Miljöpartiet och Folkpartiet.

Kom ihåg att rösta! Vi ses på Vaksalaskolan IDAG!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar