måndag 19 maj 2014

Nationella proven - en lärares reflektioner...


Då var det dags att ta bloggen utanför stadsdelen och diskutera ett ämne som jag skulle vilja ha ändring på: Nationella proven. I år har jag rättat nationella prov i engelska och svenska som andraspråk och jag har flera funderingar kring proven. I väntan på att rättningen av nationella proven ska rättas centralt passar jag på att kritisera årets prov i engelska och svenska som andraspråk.

Vi börjar med svenska som andraspråk. Provet är exakt samma som i svenska, bara så att alla är med på vad jag skriver om. Årets läsförståelse var inte den lättaste men hur svåra eller lätta proven är, ska inte jag lägga mig i. Däremot har jag mycket att säga om hur betygssättningen såg ut. I år kan man ha F i en av tre delarna på nationella proven och ändå få slutbetyget E eller högre på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk! Det är inte direkt så att det underlättar betygssättningen för läraren. Man kan nämligen tokmissa  t.ex.läsförståelsen eller skrivdelen och ändå få slutbetyget E eller högre. Att då försöka förklara för elever varför betyget på nationella proven skiljer sig från det som eleven kommer att få som slutbetyg i nian. Jag hör redan hur några säger att nationella prov inte är betygsbestämmande, utan endast vägledande. Ja, hur mycket vägledning får man då om man kan få E utan att ha nått E i alla delmoment. Suck. Att kräva E i alla delar av provet för att nå E hade varit tydligare. Men som sagt, inför man central rättning så slutar jag gnälla.

Nationella proven i engelska var ännu konstigare för där fanns det 10 olika betygsnivåer på skrivdelen. Varför? För att kunna betygssätta en uppsats i engelska i årets nationella prov hade jag alltså att välja mellan följande betyg: F-, F+, E-, E+, D-, D+, C-, C+, B och A. Alltså det tar längre tid att rätta om man måste gradera en uppsats inom ett betyg. Helt onödigt. Och varför ska man gradera F i + och - men man ska totalt strunta i att göra det med betyget A. Ja, allting går att rätta så att det blir rätt men ju fler betygssteg, desto längre tid tar att rätta dem.

Jag struntar i vad partierna lovar inom skola. Faktiskt. Men det partiet som lovar att genomföra centraliseringen av rättningen av nationella proven, kommer att få min röst.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar