fredag 31 oktober 2014

Lite om Uppsala centrum och Ärna


Jag tog en barnvagnspromenad en löningsfredag i centrala Uppsala och möttes av detta. Visst, man kan naturligtvis argumentera att alla antingen var hemma och myste eller att alla var på restauranger och åt god mat. Men...jag är mycket orolig över hur det ska bli med centrum och alla affärer där :(. Jag bör naturligtvis fundera på min egen roll i det hela och nog är det så att jag ofta hamnar i Boländerna när jag ska köpa saker MEN det har sin förklaring i att det inte finns någon djuraffär i centrum längre :(. Har inte gjort det på länge nu. Tyvärr. Och så bidrar jag till att centrumet restaurangfieras eftersom det är den vanligaste anledningen till att jag går till centrum.


Sedan har flera skrivit insändare om hur det är svårt att samsas i trafiken i centrum men jag tror att mycket av konflikten beror på att det är svårt att ta sig fram i centrum med t.ex. en barnvagnen. Här tvingas man ju ut på cykelbanan, vilket jag förstår inte är så där vansinnigt populärt. Lite tydligare markeringar och mer uppmärksamma fotgängare skulle kunna vara en del av lösningen för bättre stämningen i centrum. 


Och så har vi den här gatan som man förstört totalt. Det är inte så där vansinnigt kul att cykla på kullersten och inte är det är välmarkerat här heller. Och på somrarna ska man även ta sig genom en uteservering. Nej...den här gatan är inte användarvänlig.


Nej vad gnällig jag var idag då. Det måste bero på att både jag och sonen är förkylda. Jag är vansinnigt gnällig när jag är förkyld. Niina vägrar prata med mig efter en incident för många år sen men det kan vi ta en annan gång :). Ja, jag är helt enkelt inte en trevlig typ när jag är sjuk. Då tar vi det här med Ärna också...

Här i veckan kom då domslutet kring Ärna flygplats och nu verkar det vara klart att civilt flyg ska få börja använda flygplatsen. Det blir intressant. Nu ska väl den styrande majoriteten försöka göra vad de kan för att stoppa projektet. Ja, jag vet inte riktigt vad jag tycker om en flygplats så nära en stad och för min del så fungerar det ju utmärkt med Arlanda. Den här länken är en påminnelse om vilken typ av bolag som flygplatsen i första hand kommer att locka till sig, även om Ärna inte kommer att kunna ersätta Bromma: https://www.youtube.com/watch?v=HPyl2tOaKxM
Jag håller på att skratta ihjäl mig varje gång jag lyssnar på låten. Det enda de inte fått med i låten är företagets landningar och jublet i kabinen när man landat i tidning. Men man kan inte få med allt. Lyssna på låten!


Mera om Ärna, det verkar kunna bli en längre historia ändå. Varför? Jo, jag har för mig att en cykelbana inte kunde byggas längs ån på grund av att militären ibland lyfter från flygplatsen och att det skulle vara farligt hög ljudnivå då eller nåt. Och så läste jag någonstans att nån idrottsarena inte ska kunna byggas på grund av att militären sagt nej. Jaja...vi får väl se.

Den som lever få se. Nu ska jag bli frisk och mer positiv igen :).




1 kommentarer:

wr sa...

Du har helt rätt numera är varenda gata en uteservering på Våren och Sommaren! det ser inte klokt ut och inte lätt att ta sig fram heller som du mycket riktigt påpekade plus att biltrafik tillåtes på trånga små gator mitt i centrum stora lyxvrålåk åker omkring i 3 km/h bland fotgängare begriper inte vad dom ska ner mitt i smeten med bilen? exhibitionister?

Skicka en kommentar