lördag 1 november 2014

Första dagen av mitt nya liv...


Idag börjar min föräldraledighet! Det kommer att betyda att jag kommer att kunna ta barnvagnspromenader när det är ljust! Det kommer att vara så stort, för nu slipper jag smyga runt Fålhagen i mörkret. Det måste ha sett misstänksamt ut när jag gått runt i mörkret och fotat saker. Ja, man ska passa på att fota material till bloggen för när man har ett barn att ta hand om så är fritiden begränsad. Den här bloggen kommer inte att bli någon barnblogg men just idag ska jag skriva om det underbara med att ha barn i Fålhagen.

Om man bortser från att det finns alldeles för många höga trottoarkanter och att folk ibland cyklar på trottoarerna så är Fålhagen den perfekta stadsdelen för barnvagnspromenader. Det är så lugnt dygnet runt. Det finns i princip två saker som kan väcka ett sovande barn om man tar en barnvagnspromenad i Fålhagen. Det ena är glassbilens oljud och det andra är högtalarna vid perrongen :). I övrigt är det fantastiskt lugnt.

Diskussionen om varför barnfamiljerna inte följer det tidigare mönstret och flyttar ut på landet, eller alltså par som fått barn, varför flyttar man inte ut på landet utan stannar kvar i t.ex. Fålhagen? Jo, förklaringen är ganska enkel tycker jag. Hur isolerad blir man inte om man flyttar ut på landet med ett barn. Väljer man att bo kvar i centrum så har man tillgång till det mesta på fikaväg och annars också. Jag tar med mig sonen till resecentrum ibland och så åker vi bara runt där. Ja, det kan vara lite konstigt men det är skönt att ha lite människor runt omkring sig och inte bara tystnad. Om man då bor kvar i Fålhagen så kan man faktiskt välja vad man vill och behöver göra. Jag är väldigt nöjd med att vi bor i Fålhagen.

Jag är rastlös av mig och har väldigt svårt att sitta still och då är det bra att boka in massor med saker som man ska göra med barnet nu när jag är föräldraledig. Jag ska se till att vi ska gå på öppna förskolor både på svenska och finska osv. Det här ska bli kul! Nu kör vi!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar