tisdag 11 november 2014

Hjälpte en tiggare - en lite annorlunda historia...


Här kommer en liten historia ur verkligheten. Detta hände mig för några veckor sen:

Jag skulle till Coop för att köpa en glass för 10 kronor och när man får en laktosfri glass för det priset så är det som hittat! Jag gick in. Det var lite svårt att ta sig in i Coop för ingången blockerades av en tiggare. Jag kom in och barnvagnen också. Jag köpte min glass och begav mig mot Boländerna. Inte trodde jag mina ögon när samma tiggare en timme senare försökte få igång en bil vid Coop...ja, ni förstår nog redan vad som kommer att hända. Jag går på fel sida av gatan och tiggaren får syn på mig och helt oberörd av att jag har en barnvagn så säger han: Please. Ja, vad ska man göra när en medmänniska behöver hjälp. Jag ställde ju upp för att knuffa igång en Ford Fiesta som köpts i Fagersta. Ja, efter några knuffruscher så startade bilen och tiggaren försvann tämligen okontrollerat iväg med förardörren öppen. Men bilen var igång. Ja, antingen så har jag precis bidragit till min första bilstöld eller så har jag hjälpt en stackars tiggare komma hem till var han nu bor...jag hoppas på det sistnämnda alternativet. Sedan tycker jag att den här artikeln sammanfattar mina känslor väldigt bra: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar-det-nagon-som-gor-nagot-for-tiggarna_4038963.svd

Jag tycker att det är bra att Uppsala nu ställer upp och gör någonting för tiggarna som blivit väldigt många under det senaste året. http://www.unt.se/uppland/uppsala/stor-satsning-for-att-hjalpa-tiggare-3428820.aspx Naturligtvis så följer kommentarerna om "hjälp de svenska hemlösa först..." som ett brev på posten. Och visst har jag sett tendenser till att de svenska hemlösa nu också börjat synas vid resecentrum. Det är bra att den problematiken också synliggörs eftersom den "inhemska" hemlösheten ofta är missbruksrelaterad och jag tycker att samhället ska ställa upp för dem också. Jag tycker att det är helt fantastiskt att man med bara 2,4 miljoner kommer nu att kunna hjälpa tiggarna över vintern i alla fall.

Jag tycker att ett jobb som tiggarna kunde göra är att städa runt resecentrum. Mängden av tuggummirester på marken är chockerande. Det var bara ett exempel på vad man skulle kunna göra för att sysselsätta människorna. Och det vore mycket bättre än att bara tigga...


0 kommentarer:

Skicka en kommentar