tisdag 4 november 2014

Anticimex i Fålhagen


Det hela började med att jag ännu en gång var ute på en barnvagnspromenad när jag fick syn på detta underbara plakat. Jag har inte sett detta någon annanstans i Fålhagen så det väckte min nyfikenhet. Jag började med att googla på Anticimex och fick lära mig att det är ett svenskt företag grundat 1934. Det som var intressant för mig som språkälskare var namnet Anticimex, som tydligen betyder mot + vägglus. Man hade nog fullt upp med att skydda husen mot vägglus på 30-talet, men även idag då vägglöss åter är vanligare i svenska hemmen. Mer om vägglöss: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gglus

Vissa saker går inte att googla på utan man måste botanisera i bokhyllan och där har vi ju två helt fantastiska böcker: 1. Mats Wahlbergs Uppsalas gatunamn och 2. Gunnar Leche stadsarkitekt (flera författare). Det man inte hittar i de här böckerna behöver man inte veta :).

Jag började med att bläddra i Wahlbergs gatunamnsbok och kunde konstatera att Oxelgatan fått sitt namn fastställt 1925 men att namnet fastställts betyder inte alltid att gatan finns på riktigt från och med det året. Jag bara konstaterade att gatan är från en äldre period så huset där plakatet sitter skulle kunna vara ett lechehus.

Absolut så var det naturligtvis även om huset inte alls ser ut som ett typiskt lechehus men är tydligen det. Och huset på Oxelgatan är en del av ett större sammanhang, brf Aklejan som byggdes 1942.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Mats Wahlberg, inte -gren

Juuso sa...

Helt rätt, ska rätta till det på en gång :). Tack!

Skicka en kommentar