måndag 3 november 2014

Uteliggarhemmet


Det är inte lätt att hitta någonstans att bo i Uppsala. I somras bodde en uteliggare här i Fålhagen. Hans hem, gjort av pressningar klarade sig bra när det rådde sommarvädret. Nu när hösten kommit så upptäckte jag att han har flyttat. Jag är bara grymt imponerad av hur rent han lämnat efter sig för annars brukar sådana här tillfälliga boenden bli väldigt skräpiga.  Jag läste, om det var i UNT att man ska försöka hitta besparingar just i sociala boenden. Betyder det att fler kommer att vara tvungna att bo ute eller förlita sig på att t.ex. kyrkan hjälper dem?


Läste även att nu ska Uppsala kommun satsa 2,4 miljoner på att försöka hjälpa rumänska tiggare. Kostar inte det mer än så? Då undrar jag varför man inte gjort det tidigare? Har man varit rädd för att det skulle bli fler tiggare om man började ordna boenden osv. åt dem som kommit till Sverige? Antagligen och tiggarna har blivit fler, men precis som bostadsmarknaden så börjar det bli ont om platser att tigga på. De senaste dagarna har det varit tre tiggare vid centralpassagen. Jag undrar lite hur vintern kommer att se ut. Vad jag förstått så är det kyrkan/religiösa rörelser som kommer att ta hand om mycket av det praktiska för att hjälpa tiggarna att överleva vintern. Det är bra att någon gör nåt. 

Ja, alltså det verkar bli en riktig fars det här med tiggare och parkeringen vid Katedralskolan. Först så ockuperar tiggarna parkeringen i hur många månader som helst och när man äntligen behandlar tiggarbilarna som alla andras så försvinner de från parkeringen. Så svårt var det då...men sen backar kommunen och kronofogden och allting blir säkert som förut...Det är inte lätt att se en röd tråd här...Tur att minst en religiös rörelse ska hjälpa tiggarna nu. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar