torsdag 20 november 2014

Cyklar, parkering och Uppsala...

Jag tänkte skriva lite om det här med cyklar och cykelparkeringar i Uppsala. Jag har ju tidigare skrivit att det vore bra om man kunde ha bokstäver längs raderna så att man skulle kunna komma ihåg var man parkerat sin cykel. Men i slutet av 90-talet var det nog lite vildare cykelparkering vid resecentrum. Och så påstår man att cykelparkeringen är bevakad :). Så så där sammanfattningsvis kan man väl säga att uppsalabor har blivit bättre på att parkera, eller kanske ska man kunna säga det som så att uppsalabor har givits bättre möjligheter att parkera bättre. Sedan tycker jag att uppsalabor parkera sina cyklar ungefär som italienare sina bilar...lite överallt...



En kompis var nyss i Berlin och fotade denna futuristiska cykelparkering! En fantastisk idé som jag tycker att man borde införa i Uppsala också, i väntan på ett cykelparkeringshus. Det hoppas jag att man snart ska kunna bygga i Uppsala.


Men eftersom uppsalacyklister inte är så duktiga på att följa anvisningar om parkeringsplatser så är det bra att man börjar med tidsbegränsade cykelparkeringar. Ska bli intressant att se hur man lyckas med detta...

1 kommentarer:

Anonym sa...

Kommunen har så här långt lyckats dåligt. Man verkar ju bara rensa cyklar en gång var femte vecka? Även om en specifik cykel får parkeras i fem veckor måste ju gallring ske varje vecka om det ska ge märkbart fler lediga p-platser. Nu har man gjort en gallring första veckan i december och nästa gallring ska ske i början av januari. Totalt meningslöst.

Skicka en kommentar