söndag 15 november 2015

Mörka krafter i Paris...


Jag råkar älska Paris och Frankrike. Mest har jag besökt Paris men även andra delar av det underbara landet. Nu har staden Paris drabbats av en terrorattack för andra gången i år. Ja, det verkar vara helt hemskt för alla IS-jihadister att människor får göra fria val, utöva religionsfriheten (även låta bli att tro på någon gud) och förmå att diskutera med varandra trots att man tycker olika. IS erbjuder istället folkmord, våldtäkter och tvångsextremist. Vem vill ha sånt? En hel del verkar tycka att IS har rätt i sak. I Sverige finns det tydligen ungefär 120 individer som varit nere i Syrien och krigat för IS. Det är svårt att någon väljer att kriga för en terroristorganisation. Vad är det IS vill? Varför krigar man för IS? Det är frågor jag inte riktigt har bra svar på.

Jag kan verkligen inte förstå människor som väljer att kriga för IS. Beror det på att man inte tror på de västerländska medierna och deras rapportering om IS hemskheter, eller väljer man helt enkelt att bortse fakta och låter sig hjärntvättas av flottiga bilder från IS? Krig är sällan särskilt humana. Jag förstår inte människor som är födda i Sverige eller vars föräldrar flytt från krig, och ändå väljer att åka iväg för att kriga för IS. Jag tolkar det valet som en mindre välutvecklad slutledningsförmåga. 120 som krigat för IS lever alltså fria i Sverige. Det är ett val det också. Har de ångrat sig eller väntar de bara på rätt tillfälle att slå till?

Nej, har man krigat för IS så borde det direkt resultera i att man går till fängelse, utan att besöka den härliga friheten, valfriheten, mångfalden som finns i väst. Borde inte faktumet att man krigat (finns många olika nivåer) för IS göra en skyldig till t.ex. folkmord? Har svårt att fatta att man låter IS-krigare leva fritt. IS-krigare och IS-terroristerna är fega. De väljer att attackera och våldföra sig på människor som inte bär vapen och kan därmed inte skjuta tillbaka. Det är fegt.

Jag hoppas att Europa fortsätter med att ta emot flyktingar men att man kontrollerar det noga och skickar tillbaka alla IS-krigare på en gång. Jag välkomnar alla som vill leva fredfullt i frihet och som respektera andra människors enda liv. Det enda livet vi har. Det finns inget liv efter döden. Om man nu som IS-terrorist har bråttom att dö eller döda så ska man nog börja med sig själv. Om man känner ett behov att döda andra så bör man nog börja med sig själv. Vad ger terrorister rätten att bestämma över andras liv? De är inte gudar direkt.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar