måndag 27 december 2010

Flygfoto över Fålhagen












Där finns det flygbilder från 30-, 40- och från 1950-talet. Jag valde att använda mig av just den här bilden från 1950-talet då mycket av Fålhagen ser ut att var färdigbyggt.

Bakom Fålhagen, alltså någonstans bortom Tycho Hedéns väg så har man bara åker eller vad det nu är. Det är häftigt att tänka sig så här 60år efteråt, hur mycket Uppsala vuxit på 60år. Och att tegelbruket försvunnit och blivit Österängens idrottsplats.

Jag har skrivit en hel del om trafiken här i Fålhagen de senaste dagarna. Senast i dag skrev UNT om hur trafiken i centrala Uppsala minskat och många hade reagerat på kommentarspalten med att berätta vart trafiken tagit vägen. Vi som bor i Fålhagen har definitivt märkt den ökade trafiken på Väderkvarnsgatan och trafiken lär ju öka ännu mer efter att man öppnar Strandbokilen.

På tal om trafiken i Fålhagen. Titta på bilden lite mer i detalj. Det är knappt några bilar där överhuvudtaget. Bilar var inte så vanliga på 50-talet kan då konstatera. Och visst körde man på vänstersida i Sverige på 50-talet för bilen i rondellen ser ut att vara på väg uppåt och därmed kör den på vänstersida :). Vägarna är för övrigt helt tomma. Nu är det inte så att jag vill ha en bilfri stadsdel eller så men visst ser det mycket lugnare ut liksom. Eller är det den svartvita bilden som gör att allting ser lugnare ut. Det finns inte några bilar parkerade någonstans. Sedan den här bilden togs, har stadsdelen invaderats av bilar. Det är jättesvårt att hitta någonstans att parkera efter kl.18 i Uppsalas bästa stadsdel och det är synd.

Var det bättre förr eller? Nu ska jag fundera på det och ta en chokladpraliner.

1 kommentarer:

Kejje sa...

Skulle gärna vilja veta vart kiosken (den gamla lilla) som stod mitt på frodeplan tog vägen, den skall finnas på museum, den var 100 år 64 .

Skicka en kommentar