torsdag 23 december 2010

Lär er mer om Uppsala

När man börjar läsa på om sin stadsdel blir man snart mer och mer intresserad av den, och även av Uppsala i sin helhet. Det finns många bra böcker att läsa om Uppsala, och även en hel del intressant på nätet. Jag skulle vilja tipsa om bokserien Uppsala stads historia, som har givits ut av Uppsala kommun. Vi äger två av böckerna i serien: Det gröna Uppsala och Uppsalas gatunamn. Vi köpte dem på Stadsarkivet. Uppsalas gatunamn är suverän för alla som till exempel undrar varför en gata heter som den gör, eller hur stadsdelarna är avgränsade mot varandra.

För dem som inte orkar gräva sig ner i böcker, men ändå gärna vill veta spännande fakta om vår stad kan vi rekommendera en blogg som vi nyss upptäckt: http://www.scribo.se/. Det är en blogg som djupdyker i de mest oväntade Uppsalaämnen:).

2 kommentarer:

Scribo sa...

Hej, kul att ni gillar min blogg. "Mitt i Fålhagen" ligger i min RSS-läsare så jag följer er också med spänning :)

Den där boken är en gulgruva! Jag hörde någon viska att Mats Wahlberg jobbar på en uppdaterad version av boken. Nu var det ganska länge sedan och någon ny har jag ännu inte sett. Den som väntar på något gott...

Niina sa...

Jaha, det var kul att höra. Måste hålla ögonen öppna efter den nya versionen då :).

Skicka en kommentar