fredag 17 december 2010

Priserna stiger i Fålhagen




















Jag läste 18minuter i torsdags och där hade man en artikel om bostadspriserna i Uppsala. Det var intressant läsning. I Luthagen hade man sålt en etta som kostade över 50 000kr/kvm och på Skolgatan hade man sålt en etta för liknande pris. Jag minns inte summorna utantill. Det intressanta var ju hur hutlösa kvadratpriser man kan tjäna på ettor.

En julklapp till alla fålhagenbor är nog att det säljs tvåor i Fålhagen som kostar över 2 miljoner! Detta är mycket intressant. Jag hoppas att den trenden sprider sig även utanför Tripolis och Port Arthur för jag misstänker att det är där man sålt tvåorna för över två miljoner. Det är klart att en tjusig tvåa någon annanstans i Fålhagen också kan gå upp i pris. Denna prisutveckling är den bästa julklappen för oss som bor här i Fålhagen. Priserna går upp, livet leker på de snöiga gatorna och julstämningen börjar infinna sig här nu. Underbart.

Såg även i Aftonbladet (jag köpte inte tidningen utan smygläste i affären. Jag vet, hemskt snålt) att jag och flickvännen skulle kunna låna över 3miljoner kronor till att köpa en lägenhet eftersom vi inte har några barn. Intressant. Om vi kan låna så mycket till en lägenhet så finns det ingen bostadsbubbla, eller?

2 kommentarer:

Eva Berglund sa...

Vi var på banken för att få ett mindre lån för att renovera fönster mm i vårt hus. Enligt bankens beräkningar hade värdet på huset (jämfört med sålda hus i området) gått upp minst 2 miljoner sen 4 1/2 år.

Hade vi haft fastighetsskatt som förr hade det ju gjort att vi fått betala kanske 30.000 mer i skatt plötsligt för att grannarna gjort goda affärer (därför var det nödvändigt att ändra fastighetsskatten).

Ä andra sidan är det så jag skäms för HUR LITE vi betalar i fastighetsskatt nu. Vi skulle gott kunna betala några tusenlappar extra så att vi slapp ha utföräkrade sjuka människor i Sverige.

Juuso sa...

Det var nog bland annat på grund av fastighetsskatten som socialdemokraterna förlorade en massa röster i Fålhagen.

Sedan är jag inte så insatt i hur det ser ut för utförsäkrade eftersom jag inte känner någon som blivit utförsäkrad. Nej, jag borde sätta mig in i det där lite mer trots att det inte är aktuellt för mig just nu men man vet ju aldrig med hälsan. Just nu består mina insatser av att jag då och då köper Situation Stockholm.

Skicka en kommentar