tisdag 28 december 2010

Fålhagen för 100år sedan





















Jag blev så inspirerad av att läsa Scribos blogg om Uppsala (www.scribo.se) att jag också började undersöka Fålhagens historia. Det finns lite saker om Fålhagen på nätet. Det senaste ämnet jag läste på Scribos blogg var stationshuset. Jag vill påstå att stationshuset med tillhörande bangården var mer kundvänliga än vad dagens lösning är, åtminstone om man tvingas stå ute en längre tid. Men det är en annan sak. Eftersom jag jobbar hemifrån så har man mer tid att slösurfa lite och då upptäcker man intressanta saker. Kartan ovan visar hur det såg ut i Uppsala på 1920-talet, alltså bara 90år sedan.

På 20-talet var mycket av Fålhagen obebebyggt men bara på 20 år så byggde man sedan en hel stadsdel. Det fanns ju inte ens så många gator ens här på 20-talet. Men stationshuset har faktiskt en tillbyggnad som man senare har tagit bort, vilket man tydligt ser på kartan! Scribo öppnade mina ögon för den här förändringen.

Några av de få gator som fanns på 20-talet har hunnit byta namn! Ingen av oss har väl gått på Östra Smedsgatan, eller? Numera heter den gatan Roslagsgatan. Och inte har väl någon av oss gått på Östra Bangårdsgatan heller, eller? Nej, numera heter den gatan Norrtäljegatan. Och lite intressant är det att Vaksalagatan övergick till Vaksalavägen!!! Intressant och skulle ni ha gått på några av de tidigare gatorn så är jag nyfiken på när gatorna bytte namn. Det var nog någonstans där vid korsningen Väderkvarnsgatan och Vaksalagatan som staden tog slut på 20-talet. Häftigt. Nu minns inte jag när man byggde Tripolis men det ser ut att man byggt någonting där Tripolis numera ligger så jag antar att det är Tripolis som står där. Den delen av Fålhagen som kallas för Almtuna fanns redan. Där har man ju många väldigt gamla och fina hus i Uppsalas bästa stadsdel.


Slutligen tycker jag att det är lite synd att lergroparna med vatten inte sparades. Tänk er att ha vatten så nära. Ligga där och ta en avkopplande drink i solen. Det hade väl varit någonting speciellt för hela stadsdelen. Kanske hade dock dessa lergropar en direktkoppling till tegelbruket och hur hälsosamt det vattnet skulle vara. Hmm...Men det hade varit coolt.

Eftersom Mitt i Fålhagen haft en historisk inriktning på sistone så vore det väl på sin plats att rota i stadsarkivet eller nåt för att få veta mer om Fålhagens historia. Det vore nog inte så tokigt att koncentrera sig på åren mellan 1920 och 1940. Det får bli sommarens blogguppgift :).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar