måndag 3 mars 2014

Regeringen - lämna studenterna ifred!




Jag gillar att lyssna på musik med inslag av politisk ironi, musik som inte kräver att man använder politiker som måltavlor eller att man behöver hota med att hissa upp dem i flaggstänger. Just nu lyssnar jag på Euskefeurats Jag måste vara galen om regeringen är klok. Nog är det något fel i tankemaskineriet när man föreslår en sänkning av studiebidragsdelen och öka lånedelen istället. Det är inte så att man är rik som student. När jag hörde för första gången om Borgs galna förslag om studenter så skrev jag texten nedan på Facebook och då är jag ändå en liberal, dock en rörlig väljare.


Jaha, nu har de NYA Moderaterna blivit även ett skattehöjarparti. Först var de bara de nya Moderaterna, sen det nya arbetarpartiet och nu det nya skattehöjarpartiet. Suck. Vilket annat parti skulle komma undan med att återanvända ordet nya om och om igen. Det skulle låta väldigt konstigt om t.ex. Folkpartiet skulle döpa om sig till säg, de nya kommunisterna. Bara en tanke. Hur kan man göra detta? Nu kanske ni undrar varför jag är så upprörd över Moderaterna, vare sig de är gamla eller nya. Anledningen stavas den riktade attacken mot studenterna. Först föreslår man höjd alkoholskatt och sedan kommer man med ett förslag att sänka studiebidraget med 300 kronor och höja lånedelen med 1300 kronor. Generöst my ass! Visserligen så manglas budgeten i april men jag vet inte om det finns något annat alliansparti som vågar säga emot detta? Jag tror inte det. Nej, jag är jättebesviken på Moderaterna och Borg. Alla har inte cashen till att plugga och ska man verkligen dra på sig studieskulder för att skaffa sig en utbildning som leder till en lön som ligger i linje med de som personer som inte utbildat sig får. Ja, jag fattar att man ska främja dem som jobbar men ett samhälle behöver faktiskt även dem som utbildar sig också. Det sociala samhället behöver humanister. Eller planerar Moderaterna att öka löneskillnaderna i Sverige? Eller ska endast de med finansiella muskler få plugga? Det får mig att tänka på en del andra samhällen där endast de rika kan plugga. Ett sådant samhälle och tid som jag trodde att Sverige lämnat bakom sig. Ett sådant samhälle som gynnade de gamla moderaterna. Hur de gamla moderaterna fungerar så kan jag rekommendera att ni söker på Carl Silverporre och de gamla moderaterna på Spotify.


Om du inte är övertygad än om att det är på sin plats att se till att ge alla likare möjligheter att påverka sitt liv. Möjligheten att påverka sitt eget liv är den viktigaste faktorn till ett fredligt samhälle. Visst, 300 kronor i månaden är inte så mycket men dels så ser jag det bara som ett första steg för att missgynna social rörlighet. Sedan är det lite partiskt att staten samtidigt ger studenterna möjligheten att låna 1300 kronor mer i månaden. Vad beror det på? Jo, CSN är en statlig myndighet och vem är det som gynnas av att någon lånar av staten och tvingas betala ränta på det. Staten. Och staten är väl alltid snäll? Nu får man ju tjäna mer som student så då kan man naturligtvis jobba extra. Men risken finns att man då inte blir klar snabbare med sina studier. Vad vill staten egentligen? Just nu verkar Anders Borg säga: Plugga på och ta mer lån. Usch.


Jag skrev tidigare att social rörlighet är viktig för ett stabilt samhälle. Det är därför vi bör se till att alla, oavsett finansiella muskler, bör ha möjlighet att plugga på universitetet. Naturligtvis, precis som med lärarprogrammet numera, så måste man ha tillräckliga förkunskaper dvs. betyg för att kunna plugga. Att låta människor som fått 0,1 på Högskoleprov ta studielån kan jämföras med sms-lån och i och med att man riskerar dra på sig studieskulder utan att kunna ta examen. Alla vill inte. Eller ännu värre, ta examen. Hindrar man de studiebegåvade individerna från att plugga så blir samhället mindre stabilt. Procentuellt är säkningsförslaget enormt.

UNT om ämnet:
http://www.unt.se/ledare/dumsnalt-forslag-av-m-3005370.aspx


Borg är nog smartare än så här. Jag är rädd att vi silar mygg och sväljer kameler. Vad är det mer som står i budgetförslaget?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar