torsdag 20 mars 2014

Studentbidraget sänks inte...

Ibland så är det svårt att förstå hur politiker tänker. Nyss föreslog finansministern att man skulle sänka studiebidraget med 300 kronor och att man istället skulle kunna låna 1300 kronor mer. Förslaget kändes helt tokigt, dels för att finansministern ofta varnar för att inte överbelåna sig när man ska köpa bostad och så kom han med ett sånt där förslag. Jag kan inte förstå hur man kan vara så politiskt blind att föreslå en sänkning av studiebidrag med 300 kronor. Det låter inte som så mycket pengar men för en student som läser till t.ex. lärare så gäller det att inte överskuldsätta sig för lärarlönerna är låga. Hälsning till alla kommunpolitiker och till Borg. Jag lovar att inte glömma att Borg är studentvarg utan svans.

Och då finns det naturligtvis de som skriker, säger eller påpekar att studiebidraget redan är högt men det är det ju inte! Då vill jag bara påpeka att dagens studiebidrag ligger väl någonstans runt 2800 kronor. Redan i slutet av 90-talet när jag pluggade och fick mitt studiebidrag från Finland så var det högre. Jag fick 3600 kronor i bidrag. Där har Sverige och finansminister någonting att tänka på. Just det, en kebabtallrik kostade under 50 kronor i slutet av 90-talet. Vad kostar tallriken idag? 80 kronor? Bara en fingervisning om vartåt bidragsdelen borde vara på väg.

Bilden ovan är från tiden då jag bodde i en studentkorridor i Flogsta. Det blev väl 6,5 år med förstahandskontrakt och så en del andra kreativa lösningar. Jag minns även hur en kvinna (mamma till en tjej som precis tagit studenten och ville flytta hemifrån) blev nästan arg på mig när jag inte flyttade ut från studentlägenheten så fort som jag hade examen i handen. Kvinnan verkade helt oförstående när jag förklarade att mina ködagar inte räckte till en hyreslägenhet på en gång och kontoutdraget efter många år av studier inte räckte till att köpa nåt på en gång. Ja, det hänger ihop allt det där. Genom att låna mer blir man inte friare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar