onsdag 22 december 2010

Betalningsautomat på Willy:s




















Högst upp på skylten så står det "Så här enkelt är det" och jag kan nog hålla med om att om de där bilderna skulle utgöra hela betalningsprocessen på Willy:s här i Fålhagen så kunde jag hålla med om detta. Så är det dock inte. Jag fick bekanta mig med denna automat när vi passerade Willy:s i jakt efter lite andra godissorter inför julen. Det är ju trots allt julafton snart. Låt mig nu instruera er hur man använder dessa maskiner som ger dig muntliga instruktioner som är väldigt svåra att höra i en affär där alla panikshoppar mat och sånt inför julen.

Det hela började ju bra för jag lyckades scanna in varan precis lika lätt som man gör på IKEA. Sedan började problemen. Maskinen började upprepa ett mantra om att jag ska lägga varan i en påse bredvid. Tyvärr så ville inte jag köpa en plastpåse och därför la jag varan direkt till höger som scannerstrålarna. Det var fel det också. Maskinen fortsätter att säga någonting och jag hör inte vad den säger och sen förstår jag inte vad den säger. Låt mig nu berätta vad jag borde ha gjort och hur detta fick mig känna som om jag levde i DDR och övervakades av FRA.

Jag borde ha efter att ha scannat varan lagt den till höger, på platsen under betalningsdosan eller vad den nu heter. Där finns det tydligen någon form av våg som känner av vilka varor man ska betala för och hur mycket de förväntas väga. Intressant. När flickvännen började packa in varorna i en påse så blev det SJ-kommunikation igen. Högt och otydligt försökte maskinen berätta för oss att vi ska låta varorna ligga kvar på våghyllan tills vi hade betalat för dem. Intressant. Så till dig som ska använda självbetalningen på Willy:s i Fålhagen kan jag ge följande råd:

1. Scanna in varan.
2. Lägg den sedan till höger om dig, helst i en plastpåse på den vågen som ligger rakt under kodinmatningsapparaten.
3. Scanna sedan nästa vara.
4. När du har scannat in alla varor och placerat dem på rätt ställe ska du betala. OBS! Rör inte varorna innan du betalat för dem för annars blir maskinen galen.
5. Vid andra problem, kontakta personalen och försök inte lösa problemet själv så som vi försökte göra. Det finns personer som får lön för att hjälpa dig. Använd dem!

P.S. Tycker du att självbetalningen på ICA eller IKEA är besvärlig, testa då inte detta. Snälla!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar