lördag 25 december 2010

Mitt i Fålhagen diskuterar trafiken i Fålhagen





















Med anledning av flera bilolyckor här i Fålhagen den senaste veckan, känner jag mig tvungen att lägga mig i diskussionen. Eftersom jag inte bodde i Fålhagen 2007 så hade jag totalt missat förslaget om att den borgerliga majoriteten tänkte öppna några gator till mer trafik. De gatorna som var aktuella 2007 för mer trafik var bland anant Björkgatan som man hade tänkt göra till en genomfartsgata. Även Hjalmar Bratingsgatan och Österängsgatan var tilltänkta att "bära mera av trafiken". Denna kunskapsuppdatering har jag hämtat från Kersti Kollbers artikel i UNT (http://www.unt.com/ledare/tidsfrist-for-fornuftet-i-falhagen-432922.aspx).

Hade man fått genom detta förslag så hade hela karaktären i den lugna stadsdelen förändrats.


För det första, om man hade omvandlat Björkgatan till en genomfartsgata, hade korsningen Björkgatan och Fålhagsleden blivit ännu farligare då fler hade valt att använda den för att ta sig genom stad. Särskilt nu när man inte får köra med dubbdäck på Kungsgatan. Dessutom så hade man då lett all den ökade trafiken genom ett område med flera skolor vilket i sig hade ökat risken för olyckor. För att få korsningen Björkgatan och Fålhagsleden att fungera bättre hade man antagligen varit tvungen att bygga en rondell där. Ja, frågan är om inte det redan behövs en rondell där för att öka flytet i korsningen. Jag är nästan övertygad om att det är dags att bygga en rondell där, inte minst därför att många fålhagenbor tar Björkgatan för att ta sig till Boländerna och de shoppingmöjligheterna som finns där. Hade man ändå gjort Björkgatan till en genomfartsgata så hade det blivit totalkaos i korsningen Björkgatan och Vaksalagatan för då hade man fått tre trafiktäta gator som alla skulle ha möts i fyrmackskorsningen och med Willy:s trafik därtill. Det hade varit en intressant lösning men det hade inte fungerat.


När man snart öppnar Strandbokilen så lär Stationsgatan bli en mycket populär gata för alla stadens bilister för då kan man ta en snabb omväg runt dubbdäcksförbudet. Kanske kan den avlasta trafiken som nu kör på Väderkvarnsgatan och gör korsningen Väderkvarnsgatan och Hjalmar Brantingsgatan till en korsning som stundtals lider av långa köer.
Att den borgerliga majoriteten försökte tvinga Fålhagen till att öppna Hjalmar Brantinggatan och Österängsgatan till mer biltrafik var ett dåligt förslag. Hjalmar Brantinggatan är i för sig rätt så bred men det går alldeles utmärkt att använda Vaksalagatan istället om man vill färdas i de riktningarna. Och att tvinga trafiken till Österängsgatan hade inte heller varit så bra för varken trafikanterna eller stadsdelen. Österängsgatan är faktiskt en rätt så typisk gata för stadsdelen Fålhagen. Den är trång och om man hade velat göra någonting med gatan så hade man nog varit tvungen att göra den enkelriktad. Nej, gatorna i Fålhagen är faktiskt alldeles för små och trånga för att på riktigt tillåta genomfartstrafik eller så. Låt oss fortsätta använda oss av Tycho Hedéns väg, Vaksalagatan, Väderkvarnsgatan och Fålhagsleden. De är alldeles utmärkta trafiklösningar för att vi fålhagenbor ska vara nöjda.

1 kommentarer:

Eva Berglund sa...

Undertecknad var en liten del i ett lokalt uppror längs Björkgatan. Vi skrev en egen skrivelse och genomförde en namninsamling som fick stort stöd. Jag håller med om er synpunkt om behovet av en rondell i korset Björkgatan fålhagsleden. Om den drogs in lite, genom att man fällde några träd på grönområdet, skulle det inte alls vara krångligt.

Skicka en kommentar