onsdag 21 augusti 2013

En alundabor vill ta bort övergångsstället


Jag orkade inte skriva en insändare eller skriva några kommentarer till en insändarskribents förslag om att ta bort övergångsstället på Vaksalagatan med motiveringen att det finns två signalreglerade övergångsställen bara 75 meter bort åt båda hållen från det obevakade övergångsstället där den dödliga olyckan skedde. Jag ska inte vara alldeles för dryg men jag måste vara lite dryg. Jag förstår att övergångsställen med 75 meters mellanrum är väldigt tätt för en alundabo. Jag måste nog ta bussen till Alunda och räkna antalet övergångsställen där.

I Uppsala ska cyklister och fotgängare samsas om utrymme och tillsammans hjälpas åt så att alla kan komma fram. Jag var nyss i USA och där råder det ingen tvekan om vem som är kung i stan. Det är bilisterna. Men samtidigt finns det skyltar där man uppmuntrar bilisterna att share the road med cyklisterna. Mycket sympatiskt. Vi ska inte prioritera biltrafiken för varje sådan prioritering ökar ju biltrafiken och ökad trafikosäkerhet.

Det övergångsstället som alundabon vill ta bort är ju en av huvudlederna både för cyklister och fotgängare så det kan man inte ta bort. Punkt slut. Däremot kan man göra det mycket mer synligt och säkrare. Övergångsstället används väldigt mycket och att leda om den mer oskyddade trafiken till Storgatan skulle bara leda till problem där. Jag har skrivit det tidigare på bloggen att cyklister och fotgängare ska skyddas genom att man leder dem bort från biltrafiken och det är så man borde göra och det görs en del. Genom att ta sig över just vid det här övergångsstället så leder man trafiken bort från Vaksalagatan och till lugnare gator i Fålhagen vilket är jättebra. Ibland måste dock de olika ta sig fram-grupperna mötas och det ovannämnda övergångsstället är en sådan plats där man måste visa mer hänsyn till varandra.

Övergångsstället (trafikljusreglerat) i korsningen Vaksalagatan och Väderkvarnsgatan är inte på något sätt optimalt eftersom bussar svänger där och ibland kommer de med ganska hög fart och det är inte alltid att busschaufförerna upptäcker fotgängare som ska ta sig över där så att se trafikljusen som den bästa lösningen är nog inte så mycket att heja för. Det som krävs är att man gör platserna där icke motoriserade trafikanter ska möta de som sitter bakom ratten säkrare. Det är det enda som hjälper.

I Enköping har man tagit bort en mycket stor del av kommunens övergångsställen och trafiken har börjat flyta på bättre. Och ja, det är precis det, bilarna har prioriterats och vad gör fotgängarna? Jo, i Enköping går man över gator och vägar precis där man vill och säkerheten har inte blivit bättre men ansvaret för att ta sig över levande t.ex. i korsningen Bangårdsgatan och Vårfrugatan har därmed lagts på fotgängare och det är riktigt läskigt. Där i korsningen Bangårdsgatan och Vårfrugatan var det ett övergångsställe förut men det har man tagit bort nu. Det ska vi inte göra i Uppsala och Fålhagen, vi ska inte lägga hela ansvaret för säker trafik på fotgängare och cyklister. Vad man gör i Alunda bryr jag mig inte om. Jag kan passera samhället åkande på 288an. För övrigt så tycker jag att man ska ta buss till Uppsala från Alunda. Miljövänligt och så slipper man köra i stadstrafiken. Säkrast för oss alla.

Insändaren:
http://www.unt.se/debattspecial/ta-bort-overgangsstallet-2551559.aspx

0 kommentarer:

Skicka en kommentar