lördag 3 augusti 2013

Fånga dagen


Kyrkan ovan har nog de flesta som besökt Helsingfors sett. Jag har också sett den flera gånger och gått förbi men före den här sommaren hade jag aldrig varit inne i Helsingfors domkyrka. Skamligt. Det gäller att ta chansen och inte vänta på till en annan dag så nu har jag varit därinne. Domkyrkan var överraskande enkel.  

Fålhagen är en perfekt stadsdel för oss som vill fånga dagen, ta oss i kragen och se hur andra människor har det i världen. Vi har så nära till Arlanda (om flygplatsen nu kommer att heta så i framtiden). Och om vi vill vara borta en längre tid, t.ex. jobba i en annan världsdel så kan vi alltid hyra ut våra lägenheter i andrahand. Perfekt. Fånga dagen!

Det lönar sig att besöka andra länder för vi tänker inte lika. Vad tror du byggnaden (ja, det är en byggnad) på bilden är för någonting? Det är ett kapell alldeles intill busstationen i Helsingfors. 


Nu har jag semestrat klart i Finland för i år och det har verkligen varit kanonväder hela tiden! På sista bilden ser du Finlands riksdagshus. Ännu en intressant detalj: Jag har aldrig varit inne i det finska riksdagshuset trots att jag röstat individer dit ett bra tag nu. Däremot har jag varit inne i det svenska riksdagshuset flera gånger. Nästa år ska jag se till att besöka det finska riksdagshuset. Det gäller att ta chansen.




Din semester tar kanske slut snart och det är dags att börja pendla (det gör många av oss som bor i Fålhagen). Hoppas att du har haft en avkopplande och solig semester som gett dig massor med idéer och energi! Vi ses på bloggen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar