torsdag 23 januari 2014

Save Åriket - nu börjar det bli bråttom...


Då var det dags att ta ställning. Det här inlägget kommer att handla om ett område utanför Fålhagen och ibland tycker jag att det är motiverat att behandla ämnen som påverkar alla i Uppsala. Det här inlägget kommer att handla dels om hur yngre människor (räknar mig till den yngre generationen) föredrar att organisera sig politiskt och dels så tänkte jag jämföra det tokiga förslaget med två andra städer där man redan idag har dragit en stor väg genom en park/ett grönområde.

Jag pratar naturligtvis om planerna att bygga en väg rakt över Årike Fyris och hur man redan håller på att förverkliga steg 1 i den processen i och med byggandet från Gottsunda mot Ultuna. Det hela går ut på att man på sikt ska bygga ihop stadsdelarna Gottsunda, Ultuna och Sävja till E4an. Problemet är att man planerar att göra detta helt utan hänsyn till miljön. Det här fantastiskt kortsiktigt. I och med detta har jag varit tvungen att fatta beslutet att rösta på Miljöpartiet då de beskriver den planerade tokigheten mycket bra här:
http://www.mp.se/uppsala/just-nu/nej-till-bro-over-fyrisan-0

Stora breda vägar som skär rakt genom ett grönområde är endast av ondo. Jag tänkte skriva om två exempel som jag har personlig erfarenhet av: New York och Wien. New York har sin Central Park som gränsar sig till en massa vägar och hus. Men Central Parken skärs även av av en bred väg. Sådant är verkligen jobbigt för någon som vill njuta av en sammanhängande naturupplevelse. Jag tycker att en naturupplevelse ska vara sammanhängande! Jag tycker att det är fantastiskt att man sparat så mycket grönt mitt i Manhattan, men man har varit tvungen att göra en väg rakt genom parken ändå. Uppsala är inte Manhattan och vi ska inte vara lika bilberoende. På Manhattan bor det 1,6 miljoner invånare.

I Wien har man då totalt förstört ett jättefint område mitt i stan. En bred väg skär rakt genom en park som annars skulle varit ett mycket lugnt område. Dessutom så svävar bron över parken och ser ut ungefär som Kungsängsbron sett nerifrån. Hemskt. Antagligen har mängden trafik tvingat Wien att bygga vägen rakt genom en fin park. Wien har 1,7 miljoner invånare.

Uppsala har 200 000 invånare. Jag tycker att man ska bygga och breda ut de redan befintliga broarna innan man förstör naturvärden för några minuters skull. Tyvärr så hittade jag inte debattartikeln på UNT:s hemsida som man skrivit om Kungsängsbron som lösning. Den var välskriven och vettig.

Det politiska i det hela är att jag tycker att det är jobbigt att engagera sig i politiska partier, däremot kan jag lätt tänka engagera mig i enstaka frågor där jag tycker att det håller på att gå åt fel håll. Frågan om att bevara och skydda Årike Fyris är en sådan fråga. Alldeles för många miljöaspekter bortses i fördel mot miljonaspekter. Nu ska jag bara ta reda på vad jag kan göra.

Ibland stavas inte lösningen heller större vägar, utan att man använder de befintliga på ett vettigt sätt och inte som på bilden här nedan. Sedan tycker jag att det vore naturligare att breda Kungsängsbron och därifrån få trafiken till E4an. Det behövs ändå bättre trafiklösningar för Boländerna, så varför inte koppla ihop de lösningarna. Och så ska man breda bron i Flottsund också. Det behövs också.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar